Virksomhederne ved ikke altid bedst

CBS-bog viser Teknologisk Instituts afgørende indflydelse på udviklingen i det danske erhvervsliv

01/09/2006

Bog fra CBS påviser Teknologisk Instituts afgørende indflydelse på udviklingen i det danske erhvervsliv

Teknologisk Institut er lokomotiv i udviklingen af dansk erhvervsliv

I anledningen af Teknologisk Instituts 100 års jubilæum (1906 – 2006) har forskerne Steen Andersen og Søren Federspiel fra Center for Virksomhedshistorie på CBS skrevet ”Nytænkning gennem 100 år”, der sætter fokus på Instituttets udvikling.

Lige som for 100 år siden består det danske erhvervsliv af små og mellemstore virksomheder, som har formået at finde deres plads på et marked, som er blevet større og stadig mere globaliseret i takt med udviklingen. Ifølge jubilæumsbogen har Teknologisk Instituts haft en stor rolle som lokomotiv i denne udvikling:

De danske virksomheder er konservative og ikke så rationelle

”Det var uhyre medrivende at opdage, at Teknologisk Institut havde spillet rollen som lokomotiv for den teknologiske udvikling for landets små og mellemstore virksomheder. Instituttet pressede på for, at virksomhederne skulle afprøve ny teknologi i deres produktion – og ofte var virksomhederne faktisk både meget konservative og meget lidt rationelle både i forhold til anvendelse af moderne teknologi og ledelse. Det havde vi ikke regnet med på forhånd, da vi var af den opfattelse, at virksomhederne selv var i stand til at sætte målene for god og gavnlig vækst”, siger Steen Andersen fra Center for Virksomhedshistorie.

I begyndelsen af forrige århundrede tog den teknologiske udvikling for alvor til og blev en trussel mod især håndværket og den mindre industri. Det førte til, at det Teknologiske Institut i 1906 blev dannet med det mål at styrke virksomhederne ved at give dem viden om og adgang til ny og avanceret teknologi. Teknologi, der betød, at virksomhederne forblev konkurrencedygtige, fordi de kunne producere bedre produkter billigere og med færre kræfter.

Løsning: Kombiner avanceret viden med praktisk produktorienteret tilgang

Bogens bud til fremtiden er, at en national strategi i forhold til globaliseringens udfordringer kræver en teknologipolitik, som i høj grad tør kombinere avanceret viden med en praktisk produktorienteret tilgang.

"I anledning af Teknologisk Instituts 100 års jubilæum ønskede vi nærmere at få undersøgt og dokumenteret Instituttets udvikling samt den rolle, som Instituttet har spillet for udviklingen af de små og mellemstore virksomheder. Og da vi ikke ønskede et traditionelt festskrift, men en forskningsbaseret fremstilling, kontaktede vi Center for Virksomhedshistorie ved CBS for at få en troværdig og videnskabeligt holdbar fremstilling,” siger adm. direktør for Teknologisk Institut, Søren Stjernqvist.

Bogen ”Nytænkning gennem 100 år, Teknologisk Instituts historie 1906-2006” udgives af L&R – og modtages af Hendes Majestæt Dronningen ved et stort jubilæumsarrangement på Teknologisk Institut den 12. september 2006.

Baggrundskasse

CBS Center for Virksomhedshistorie indledte samarbejdet med Teknologisk Institut september 2004 – og fik frie hænder til alt materiale helt op til i dag. I øjeblikket arbejder centeret bl.a. på to andre eksternt finansierede projekter for ”Force Technology” og ”Kornerup”.

Læs om

Center for Virksomhedshistorie