Store danske fingeraftryk på universitetsreform i Letland

HHE leder af udviklingsprojekt

22/03/2007

Store danske fingeraftryk på universitetsreform i Letland

Jurauddannelsen i Letland er nu i overensstemmelse med europæiske standarder. Det har et team af professorer og lektorer fra fire danske universiteter været med til at sikre med en omfattende udvikling af bachelor, master og ph.d. uddannelsen.

Teamet er ledet af Handelshøjskolens Efteruddannelsescenter, og uddannelsesreformen for hele det juridiske fakultet på Letlands Universitet i Riga er det hidtil største projekt under Udenrigsministeriets naboskabsprogram til integration af de nye EU-lande.

Indførelse af nye læseplaner, nye evaluerings- og eksamensprincipper samt en lang række gæsteforelæsninger af danske undervisere har været en væsentlig del af arbejdet de sidste 4-5 år, ligesom de lettiske forskere har skrevet en lille håndfuld nye lærebøger til studierne.

Kronen på værket har imidlertid været udarbejdelsen af hele 9 ph.d. afhandlinger, som skal bidrage til at sikre en ny generation af internationalt orienterede undervisere og forskere på det juridiske område i Letland.

Direktør Peter Stolt, Handelshøjskolens Efteruddannelsescenter, er imponeret over, hvor langt man er nået på forholdsvis kort tid, for akademiske traditioner er ikke noget man gør op med på en studs

”Der har selvfølgelig været store udfordringer i at tilpasse lettiske universitetstraditioner og de internationale standarder for studielængder, indhold og eksamen med hinanden, men ikke mindst takket været et forbilledligt samarbejde mellem de danske universitetsmiljøer har letterne fået hjælp til at sammensætte de nye studieforløb.”

”Navnlig mellem den nye generation af lettiske ph.d.ere og de mere end 15 danske involverede universitetsfolk er der nu knyttet tætte faglige kontakter, som har alle chancer for at udvikle sig i de kommende år. Vi glemmer ofte, at der fra Danmark er væsentlig kortere til Riga end til Paris,” siger Peter Stolt.

Næsten 6 millioner kroner har Udenrigsministeriet doneret til dette projekt, hvis akademiske ledelse er forestået af professor Jens Fejø, Copenhagen Business School, professor Karsten Engsig Sørensen, Handelshøjskolen i Århus, professor Nis Jul Clausen, Syddansk Universitet og professor Jens Vedsted-Nielsen, Aarhus Universitet. I det hele taget har danske universiteter, ikke mindst CBS og Syddansk Universitet, været meget involveret i EU-forberedelsen for de baltiske lande.

Sidst opdateret: Communications // 27/03/2007