Some rights reserved

Creative Commons-licenser til Danmark

Launch:
10. juni kl. 14, Politikens Foredragssal, Vestergade 28, København K

Med etableringen af Creative Commons rettighedssystemet i Danmark, er det nu blevet lettere for danskerne, kunstnere, forfattere og undervisere at dele deres værker på en måde, der på den ene side sikrer, at de kan nyde frugterne af deres arbejde – men samtidig sikrer den frie udveksling af idéer og viden. Non-profit organisationen har hjemsted på CBS, hvor 4 forskere har stået for den juridiske tilpasning af licenserne til dansk lovgivning.

Skræddersyet licens

”Filosofien bag Creative Commons er at finde en slags gylden middelvej mellem total kontrol – ”all rights reserved” og total frigivelse ”no rights reserved”, hvor man selv kan skrue op og ned for graden af kontrol over, hvordan ens værk anvendes”, forklarer Dr.jur. Thomas Riis fra Juridisk Institut på CBS.

”Creative Commons-licenserne vil gavne kulturlivet i Danmark. Skabere og brugere af alt fra musik, weblogs og hjemmesider til billedkunst og bøger vil få glæde af licenserne. Det giver mere frihed til at udveksle de kreative værker og gør det lettere, hurtigere og mere overskueligt”, slutter han.

Creative Commons blev stiftet i 2001 af Lawrence Lessing med inspiration fra Free Software Foundation og er i dag repræsenteret i over 60 lande. Der er tale om et frivilligt tilbud til kunstnere, forfattere mv. og licenserne bruges i vidt omfang verden over. Alligevel findes i dag over 50 millioner værker (tekst, musik, video, foto etc.) på nettet som er licenseret under Creative Commons-licenser.

Arbejdsgruppen består af Thomas Riis, Jan Trzaskowski, (begge Juridisk Institut) – og journalist Henrik Moltke.

Til lanceringen af de danske licenser den 10. juni vil blandt andet professor Lawrence Lessig, MF Morten Helveg og Tor Nørretranders tale. Alle er velkomne, og det er gratis.

Sidst opdateret: Communications // 10/07/2006