Hverdagen i medierne

Seminar på CBS d. 3. november (arrangeret af SMID)

27/10/2005

Hverdagen i medierne

3. november 9.00-16.30

CBS, Solbjerg Plads 3, Auditorium SP 016

Det er blevet hverdag med hverdag i medierne. På tværs af medierne oplever vi en lang række programmer, artikler, magasiner og film, som omhandler indretningen af vores hverdag i forhold til børn, bolig, parforhold, mad og meget mere. Det er det ekstraordinære i det ordinære, der stjæler billedet, når man åbner sin avis, sit tv eller går i biografen.

Her får du lejlighed til at møde og debattere hverdags- og realismetendenser med en lang række kendte folk fra mediebranchen og medieforskningsmiljøet. Oplev f.eks. filminstruktøren Martin Strange-Hansen, kommunikationsrådgiver Henrik Byager og medieforsker Kirstine Vinderskov fra DR i dialog med svenske professor Orvar löfgren, professor Stig Hjarvard og mange andre hverdagsinteresserede forskere. Oplægsholderne vil alle give deres bud på, hvorfor hverdagen er blevet hverdag i medierne.

For yderligere information se pdf-fil
 eller hjemmesiden SMID.

Fri entre. Tilmelding er ikke påkrævet. Der kan for egen regning købes kaffe og frokost i CBS' kantine.

Arrangeret af SMID (Sammenslutning af medieforskere i Danmark)

imagine.. medlem Lisbeth Clausen sidder i bestyrelsen for SMID

Kontakt: Lisbeth Clausen lc.ikl@cbs.dk

 

Program kl. 9.00-16.30 (Udskriv program
)

 

9.15 Velkomst

 

9.30
MEDIASCAPES v. professor, etnolog Orvar Löfgren

Det er i hverdagen, at medierne blandes, konfronteres og domesticeres. Hver generation finder deres måde at kombinere gamle og nye medier, og i hjemmet sker en interessant kombination af high tech og low tech. Nogen medier bliver så hverdagsagtige, at vi ikke længere opfatter dem som medier. På Pc’en sidder små gule Post-it meddelelser, ved morgenbordet konkurrerer radioen med avisen, for at komme i skole har man brug for både cykel og iPod. Min diskussion tager udgangspunkt i de måder, som forskellige generationer skaber sine egne domesticerede medielandskaber.

 

10.15-10.30 Kaffepause

 

10.30-11.30
Hverdagen i TV v. Medieforsker Kirstine Vinderskov (DR)

Medieforsker i DR TVs chefredaktion Kirstine Vinderskov belyser, hvad det er der gør hverdagen så populær i medierne. Fokus vil være på DRs fakta og livsstils-programmer og hvordan de opleves og bruges af seerne på baggrund af en lang række fokus-undersøgelser. Desuden vil hun drage paralleller til det øvrige tv-marked hvor hverdagen også er kommet i prime time samt pege på hvilke nye veje stoffet tager.

 

11.30-12.30
Hverdagsrealisme i danske film

V. Filminstruktør Martin Strange Hansen og medieforsker Ph.d. Heidi Philipsen (SDU)

For filmfolk uddannet ved Den Danske Filmskole er det både naturligt og hverdag at bruge såkaldte ’naturlige historier’ i deres film. Den afsmittende effekt det har haft og fortsat har på dansk film kommer bl.a. til udtryk i en lang række film, hvor autenticitet og realisme spiller ind. ’Den naturlige historie’ er dog andet og mere end dette. Den er et dramaturgisk princip, som øger kreativiteten hos filmskaberne og desuden et analytisk princip, som giver filmanalytikere nye kort på hånden.

I denne session vil instruktør Martin Strange-Hansen fortælle om den inspiration, som ’den naturlige historie’ udgør for ham. Mens adjunkt fra Medievidenskab ved Syddansk Universitet Heidi Philipsen vil reflektere over, hvad den betyder i analysen af film og for dansk films udvikling. Strange-Hansen har bl.a. modtaget en Oscar for novellefilmen Der er en yndig mand (2003). Philipsen har skrevet ph.d.-afhandlingen Dansk films nye bølge – afsæt og aftryk fra Den Danske Filmskole (2004). Mød dem begge ved seminaret.

 

12.30-13.30 Frokost

 

13.30-14.30
Hverdagen i aviserne

V. Analyse- og Brandchef Tanja Have (BT) og  professor Jørgen Poulsen (RUC)

B.T.s Analyse- og Brandchef Tanja Have fortæller om den grundlæggende strategiændring bladet er midt i. Hun vil blandt andet fortælle om de strategiske og analytiske overvejelser, som førte frem til beslutningen om at droppe mange års direkte konkurrence med Ekstra Bladet og i stedet satse på det B.T. internt kalder en Begavet Tabloid. Tanja Have vil i sit oplæg omtale en række af de konkrete analysemetoder, som B.T. bruger til løbende i det daglige redaktionelle arbejde at sikre fokus på den valgte målgruppe.

 

Professor Jørgen Poulsen:

Hverdagen optræder både i helheder og brudstykker mange steder i aviserne, både de lokale og såkaldt landsdækkende. Det er fx. i reportager, reportagestumper og små stykker narrativitet. Det er gennem interview med folk i arbejde, deres liv eller fritid. Det sker i form af cases til illustration af mere almene problemer (portræt af en narkoman, et forældrepar med særlige problembørn etc.) og i form af nært eller lokalt stof. Om sommeren er der ofte hverdagstemaer, som drømme, kærlighed, "livet på øerne, på landevejen, i haven" etc, der fylder agurketidshullet. Endelig sker det i form af livsstilsstof: Om biler, fiskeri, haven, opdragelse, skole etc. Alle de nævnte stoftyper er for bestemte slags læsere meget populært stof. Men der er lav journalistisk prestige i at lave det. Det er sværere at lave end rugbrugsnyhedsjournalistikken, så der er for lidt af det i aviserne. Og derfor har især tv vundet brugertid fra aviserne.

 

14.30-14.45 Pause

 

14.45-15.45
Magasinernes storhedstid

kommunikationsrådgiver Henrik Byager og lektor, Ph.d. Karen Klitgaard Poulsen (AU)

Kommunikationsrådgiver Henrik Byager har været strategisk rådgiver for en lang række medier, han vil fortælle om hvorledes han ser mediemarkedet lige nu, med særlig fokus på hvorfor magasinerne oplever en ny storhedstid netop nu. Hvad er det i tiden og de aktuelle holdningsstrømninger, der gør magasinerne til det perfekte livsstilsmedie? 

Ph.d. Karen Klitgaard Povlsen er lektor på Medievidenskab i Aarhus og har gennem mange år fulgt udviklingen i blade og magasiner i Danmark og internationalt. Hun vil komme med sit bud på, hvorfor specialmagasiner slog så forholdsvist sent igennem i Danmark, hvorfor der er så megen entrepreneurship på feltet lige nu og diskutere hvordan mediet går i clinch med andre medier, som net, tv osv. Er det rigtigt, at magasinerne er så gode til nicher, livsstil osv? Og hvorfor kan de være sådan en god forretning - for producenter, annoncører og måske endda for læserne? Hvordan ser det ud udenfor Danmark?

 

15.45-16.30
Perspektivering v. professor Stig Hjarvard

 

 

Sidst opdateret: Communications // 27/10/2005