Det Danske Ledelsesakademi

Nyt omdrejningspunkt for danske ledelsesforskning

28/06/2006

Det Danske Ledelsesakademi - et nyt omdrejningspunkt for dansk ledelsesforskning

LOK-forskningscenter, som fra 1999-2006 har beskæftiget sig med Ledelse, Organisation og Kompetence i mindre og mellemstore danske virksomheder, har taget initiativ til oprettelsen af Det Danske Ledelsesakademi. Der er tale om et netværkssamarbejde mellem forskere fra danske universiteter, som beskæftiger sig med ledelse og organisation, samt praktikere med interesse for feltet.

Formålet med Det Danske Ledelsesakademi er at fremme og styrke ledelse som disciplin i et dansk og internationalt perspektiv gennem at stimulere forskning, undervisning og praksis om ledelse samt at fremme formidlingen af viden inden for ledelsesområdet. I forhold til internationale forskningsorganisationer læner Det Danske Ledelsesakademi sig op ad

Academy of Management i USA.

"Selvom udviklingen blandt danske forskere går i retning af deltagelse i flere internationale konferencer og international publicering, ser vi også et behov for en fortsat dialog på dansk grund mellem danske forskere, der har fokus på ledelse og organisation. Samtidig er perspektivet med Det Danske Ledelsesakademi at skabe et forum, hvor forskere og praktikere kan bringes i spil sammen, siger professor Flemming Poulfelt.

Sekretariatet for Det Danske Ledelsesakademi er placeret på CBS og

består af professor Flemming Poulfelt og projektkoordinator Kathrine Høeg.

Organisationen består derudover af professor Poul Rind Christensen og professor John P. Ulhøi, Handelshøjskolen i Århus, professor Mette Mønsted og professor Henrik Holt Larsen, CBS og Direktør Jan Bendix, Bendix A/S.

Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har bidraget med økonomisk støtte til etableringen af akademiet, der afholder sin første konference den 11. - 12. december 2006 i København under overskriften "En ny dagsorden for ledelse?"

Sidst opdateret: Communications // 07/07/2006