mhcmsc
Institut for Organisation
- People and Organizing (PnO)
Mathilde Hjerrild
Carlsen
Post.doc.
Kontor:
KIL/14.A-3.99
E-mail:
mhc.ioa@cbs.dk
546751
Præsentation
My research focuses on cross-sectoral collaboration and partnerships. I am interested in how mutual engagements emerge across sectors and connects to managerial and professional roles, strategies, and practices.
Particularly I investigate public-private collaboration within the education sector and the possibilities and implications of policies to promote innovation of public sector education.
My postdoc project explores public-private collaborations in primary and lower secondary education within STEM. The project contributes with insights on private actors’ engagement and on how various forms of engagement constitute specific conditions for professional roles and for coordination of the collaboration. The project is an industrial postdoc in partnership with Naturvidenskabernes Hus.
I have previously held positions in the public administration, local and central, and in consultancy, and have a practice-oriented research approach.
Primære forskningsområder
• Cross-sectoral collaboration and partnership organizations
• Coordination of professional work with a focus on everyday practices
• Public education management
• Ethnography and qualitative research
• French pragmatic sociology and sociology of engagement
Link til denne hjemmeside
www.cbs.dk/staff/mhcmsc
Kurser
• Kvalitative metoder HA/psyk)
• Kvalitativ metode og videnskabsteori HA(kom)
Udvalgte publikationer
Carlsen, M.H. (2022). Kommunal organisering af samarbejde mellem skoler og virksomheder. Naturvidenskabernes Hus. https://www.nvhus.dk/media/6926/mathilde-hjerrild-carlsen-2022-kommunal-....
Carlsen, M. H. & Højlund, H. (2022). Familiaritet i samskabelse. I LEDERLIV - inspiration til livet som leder, vol. 2, tema: Strategisk ledelse af samskabelse, s. 1-24.
Carlsen, M. H. (2021). Familiar strangers – managing engagements in public-private partnerships in Education. In Nordic Journal of Studies in Educational Policy, https://doi.org/10.1080/20020317.2021.1950329.
Carlsen, Mathilde Hjerrild Carlsen (2020). Ledelse af engagementer : En undersøgelse af samarbejde mellem folkeskoler og virksomheder i Danmark. Frederiksberg: Copenhagen Business School, Ph.d.-afhandling.
Carlsen, M. H, og Vaaben, N. (2016). Grænseløse organisationer : Fra co-creation til co-stabilization. In Social Kritik, Vol. 28, No. 146, s. 24-31.
Publikationer sorteret efter:
2022
Holger Højlund; Mathilde Hjerrild Carlsen / Begejstringens grammatik
I: Ledelse af offentlig innovation: Organisering, praksis og værdiskabelse. . red. /Ditte Thøgersen; Anne Reff Pedersen. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2022, s. 249-265
I: Ledelse af offentlig innovation: Organisering, praksis og værdiskabelse. . red. /Ditte Thøgersen; Anne Reff Pedersen. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2022, s. 249-265
Bidrag til bog/antologi > peer review
Mathilde Hjerrild Carlsen / Familiar Strangers : Managing Engagements in Public-private Partnerships in Education.
I: Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Vol. 8, Nr. 2, 2022, s. 119-132
I: Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Vol. 8, Nr. 2, 2022, s. 119-132
Tidsskriftartikel > peer review
Mathilde Hjerrild Carlsen; Holger Højlund / Familiaritet i samskabelse
I: Lederliv, Vol. 2, Nr. Forår, 2022
I: Lederliv, Vol. 2, Nr. Forår, 2022
Tidsskriftartikel > peer review
2020
Mathilde Hjerrild Carlsen / Ledelse af engagementer : En undersøgelse af samarbejde mellem folkeskoler og virksomheder i Danmark.
Frederiksberg : Copenhagen Business School [Phd] 2020, 226 s. (PhD Series, Nr. 28.2020)
Frederiksberg : Copenhagen Business School [Phd] 2020, 226 s. (PhD Series, Nr. 28.2020)
Ph.d.-afhandling
2016
Mathilde Hjerrild Carlsen; Nana Vaaben / Grænseløse organisationer : Fra co-creation til co-stabilization.
I: Social Kritik, Vol. 28, Nr. 146, 2016, s. 24-31
I: Social Kritik, Vol. 28, Nr. 146, 2016, s. 24-31
Tidsskriftartikel > peer review
2015
Mathilde Hjerrild Carlsen / Ledelse af innovation i skolen
I: At lede efter læring: Ledelse og organisationer i den reformerede skole. . red. /Helle Bjerg; Nana Vaaben. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2015, s. 339-355
I: At lede efter læring: Ledelse og organisationer i den reformerede skole. . red. /Helle Bjerg; Nana Vaaben. Frederiksberg : Samfundslitteratur 2015, s. 339-355
Bidrag til bog/antologi > peer review
2014
Mathilde Hjerrild Carlsen; Holger Højlund / Frivilligt engagement - kun hvis lederen magter det : En analyse af daginstitutionslederens betydning for et frivilligt engagement i de selvejende daginstitutioner.
Frederiksberg : Copenhagen Business School, CBS 2014, 24 s.
Frederiksberg : Copenhagen Business School, CBS 2014, 24 s.
Working paper
2013
Mathilde Hjerrild Carlsen; Holger Højlund / Leading Professionals to Innovation
Paper presented at The 17th Annual Conference of International Research Society for Public Management. IRSPM 2013, 2013
Paper presented at The 17th Annual Conference of International Research Society for Public Management. IRSPM 2013, 2013
Paper > peer review
2012
Camilla Sløk; Mathilde Hjerrild Carlsen; Jesper Christensen; Holger Højlund; Niels Erik Hulgård Larsen / Fremtidens Innovative Folkeskole : Ledelse af innovation i folkeskolen.
Frederiksberg : Center for Skoleledelse 2012, 47 s.
Frederiksberg : Center for Skoleledelse 2012, 47 s.
Rapport
Kim Normann Andersen; Helle Zinner Henriksen; Rony Medaglia; Mathilde Hjerrild Carlsen; Camilla Sløk / Gate-Keeping in the Age of Information Society : Online GPA Data in Lower Secondary Schools.
Paper presented at EGPA Annual Conference 2012, 2012
Paper presented at EGPA Annual Conference 2012, 2012
Paper > peer review
2012
Kim Normann Andersen; Helle Zinner Henriksen; Rony Medaglia; Mathilde Hjerrild Carlsen; Camilla Sløk / Gate-Keeping in the Age of Information Society : Online GPA Data in Lower Secondary Schools.
Poster session presented at The 20th European Conference on Information Systems (ECIS) 2012, 2012
Poster session presented at The 20th European Conference on Information Systems (ECIS) 2012, 2012
Poster > peer review
2011
Camilla Sløk; Karen Balle; Mathilde Hjerrild Carlsen; Niels Erik Hulgård Larsen / Hvad skal barnet hedde? : Rapport om ledelse af inklusion.
Frederiksberg : Center for Skoleledelse 2011, 29 s.
Frederiksberg : Center for Skoleledelse 2011, 29 s.
Rapport
Flere resultater ...(i alt 12 )
2021
Mathilde Hjerrild Carlsen / Få øje på flere tilgange til at lede skolevirksomhedssamarbejde
I: Plenum, Vol. 25, Nr. 5, 11.2021, s. 39-41
I: Plenum, Vol. 25, Nr. 5, 11.2021, s. 39-41
Tidsskriftartikel
2020
Mathilde Hjerrild Carlsen / Den åbne virksomhed – om ledelse af skole-virksomhedssamarbejde
I: Ledelse i Morgen - Tidsskrift for pædagogisk ledelse, 2020, s. 5-8
I: Ledelse i Morgen - Tidsskrift for pædagogisk ledelse, 2020, s. 5-8
Tidsskriftartikel
2015
Mathilde Hjerrild Carlsen / Ledelse af den åbne skole fra sodavandsbesøg til samproduktion
I: Skolen i Morgen, Vol. 18, Nr. 5, 2.2015, s. 5-7
I: Skolen i Morgen, Vol. 18, Nr. 5, 2.2015, s. 5-7
Tidsskriftartikel
2014
Mathilde Hjerrild Carlsen / Ledelse af professionelle i den danske folkeskoles nye partnerskaber
I: MPP News, Vol. 17, Nr. 1, 2014, s. 8-10
I: MPP News, Vol. 17, Nr. 1, 2014, s. 8-10
Tidsskriftartikel
2019
558 forskere og undervisere: Universitetets formålsparagraffer skal skrives med grønt
22/09/2019 // Politiken, Politiken.dk // 558 forskere og undervisere
Forskningsprojekter