Uffe Østergaard bidrager til bind 3 af ”Reformationen i dansk kirke og kultur”

Reformationen i dansk kirke og kultur bd. 1-3 – 1517 til 2017.

28/08/2017

Reformationen i dansk kirke og kultur

Globale perspektiver

I tre bind præsenterer landets førende eksperter synspunkter på reformationens arv i nutidens Danmark. Bogens kapitler kommer rundt om alle samfundsmæssige forhold, lige fra kirken og dens ordninger, teologien og universitetet til staten og velfærden, ægteskab og dagligliv, salmer og kunst samt skole og pædagogik. Værket giver dermed en bred og almen tilgængelig fortælling om reformationens kulturelle betydning fra 1500-tallet til i dag.

Det 20 århundredebegyndte med kristen dominans over hele jordkloden. Kristne var ikke i flertal, men kristne stater herskede over det meste af verden. Reformationen havde efterladt den vestlige kristendom delt og hermed ændredes de globale perspektiver.

Østergaard, Uffe: Globale perspektiver pp. 51-74 i Gregersen & Bach-Nielsen (red): Reformationen i dansk kirke og kultur bd.3, University of Southern Denmark Press 2017, ISBN 9788776749613

Sidst opdateret: Department of Business and Politics // 08/10/2019