Fremtiden efterspørger innovative medarbejdere

Innovation sker alle steder i virksomhederne, og den kommer til udtryk på et utal af måder. Fremtiden efterspørger innovation, og det har CBS nu taget højde for med en ny HD-uddannelse i ’Innovation Management’.

01/06/2016

Der er de seneste år blevet rusket godt og grundigt op i innovationsbegrebet. Fra at være relateret til den materielle produktudvikling, hvor mobiltelefoner bliver til smartphones og nye bilteknologier erstatter de gamle, er innovation gået hen og blevet en vigtig del af hele forretningen.

”Innovation er efterhånden blevet et stort ord. Hvor det før var knyttet til noget meget teknisk, bruges innovation i dag også organisatorisk og i måden vi driver forretning på. Der er brug for initiativtagere på alle fronter – alle steder i virksomheden,” forklarer Peter Lotz, institutleder på Innovation and Organizational Economics på CBS, hvor der fra september tilbydes en helt ny HD 2. dels-uddannelse i Innovation Management. Uddannelsen ruster de studerede til at tænke innovation ind i alle aspekter af deres job.

HD uddanner ’innovation champions’

HD-uddannelsen i Innovation Management foregår på engelsk. Dels for at udnytte de bedste lærerressourcer inden for feltet, dels for at tiltrække udenlandske studerende og dels for at tilbyde danske studerende en efteruddannelse med et internationalt perspektiv.

På uddannelsen får du fag som ’Strategy and Leadership for Innovation’, ’Management, Organization and Marketing of Innovation’ og ’Management Control and Financing of Innovation’.

”Vi tilstræber at uddanne ’innovation champions’ – eller innovationsmestre – som kan fremme innovation på forskellige niveauer. For at opnå dette tager vi ved lære af det virkelige liv, og vi søger at bygge bro mellem forskning og praksis gennem værkstedsundervisning, hvor de studerende får mulighed for at arbejde på forskellige projekter, herunder projekter fra deres egen virksomhed. F.eks. på kurset ’Management, Organization and Marketing of Innovation’ hvor de studerende identificerer problemstillinger, der er relevante for deres egne organisationer, og derudfra skaber nye, innovative løsninger,” siger Marion Poetz, lektor på Innovation Management.

Ligesom på de øvrige HD-uddannelser, er der også på uddannelsen i Innovation Management fokus på, hvordan de studerende kan gå direkte tilbage i deres virksomhed og bruge teorien i praksis.

”Modulet ’Innovation, People and Network’ giver de studerende indblik i de mekanismer, der ligger til grund for de succesfulde innovationsprojekter såvel som dem, der fejler. På den måde forberedes de studerende til de udfordringer, de kan møde i den virkelige verden,” uddyber Marion Poetz.

At man hos CBS har valgt at skabe en HD-uddannelse med fokus på innovation, handler om, at innovation spiller en større og større rolle over alt i erhvervslivet. Innovation spiller ikke kun en rolle inden for forskning, og det er heller ikke et begreb, der udelukkende giver mening på ledelsesniveau. Innovation er alle steder.

”HD-uddannelsen i Innovation Management er en uddannelse i at se nye muligheder – ikke mindst muligheder for at få gode ideer implementeret, så de også skaber værdi. Men de studerende træner også i at blive initiativtagere, uanset hvor i virksomheden, de arbejder. Der er nemlig brug for innovation alle steder – både i produktudviklingen men også i logistikken, marketing, it, osv.,” siger Peter Lotz og fortsætter:

”Vi har set alt for mange eksempler på gode projekter, der strander i skrivebordsskuffen – netop fordi der ikke er tænkt innovation hele vejen. Der skal fantasi og gode idéer til at skabe et produkt, men der skal så sandelig også fantasi til at få markedsført og solgt et produkt,” forklarer han.

Et effektivt erhvervsliv er et innovativt erhvervsliv

At der er efterspørgsel på medarbejdere med kompetencer inden for innovation netop nu er der flere grunde til. Vi er blevet mere globale, mere veluddannede og ikke mindst bedre til at drive virksomhed i løbet af de seneste årtier, og det er blandt andet den hårdere konkurrence og et øget pres om at effektivisere, der ligger til grund for det store fokus på innovation, mener Peter Lotz.

”At innovation i dag er blevet et så stort omdrejningspunkt, er en gradvis erkendelse af, at forskning og produktudvikling ikke længere er nok. Vi er simpelthen nødt til at fokusere på udviklingen på andre områder også, så vi dels kan effektivisere internt og dels kan få vores budskaber og produkter ud i verden. Et godt produkt er ikke længere nok til at skabe resultater”, afslutter han.

Se artiklen på Berlingske Business

Sidst opdateret: HD 1.del // 17/12/2017