Nu er jeg jo ikke taler…

- Hvis du indleder familiefesten sådan, kan du lære noget torsdag aften i talekonkurrencen 2009

09/12/2009

Charme, selvtillid – og en lækker retorik

Salen er fyldt, projektørlyset blænder dig, og du kludrer med papirerne. Alle kigger på dig, og det første ord af din omhyggeligt forberedte tale sidder fast i halsen. Du har præcis 5 minutter til at overbevise dommerne om, at netop din tale er de andres overlegen. Så slukkes mikrofonen, og din tid i rampelyset er forbi.

For sjette år i træk afholder CBS en talekonkurrence for førsteårsstuderende på BA-uddannelsen International Virksomhedskommunikation. Hvert hold har valgt en studerende, der går på scenen med sit svar på spørgsmålet: Skal fremtidens studerende have deres egen private sponsor?

Argumenter skal leveres med elegance og humor

Tre af talerne skal argumentere for nej, tre for ja. Argumenter, elegance og selvsikkerhed er afgørende elementer i den gode tale - og du skal vide, hvem du taler til:

- Talerne skal målrette deres argumenter mod dommerne, men samtidig skal de udvise selvsikkerhed og sproglig fyndighed. Uden den rette levering kommer selv de bedste argumenter til kort, forklarer Jonas Gabrielsen, idémand bag konkurrencen og adjunkt på Institut for Internationale Kultur- og Kommunikationsstudier.

Overbevis en rektor, en direktør og en professionel retoriker – på 5 minutter

I dommerpanelet sidder Dansk Industris direktør Tine Roed, CBS-rektor Johan Roos samt Janus Beyer, retoriker og partner i konsulentvirksomheden 37grader.

Det er dem, talerne skal overbevise. De afgør, hvem der kombinerer sproglig tæft, snedig argumentation og elegant fremførelse og skaber den bedste tale. Hver studerende får 5 minutter på podiet, hvorefter dommerne har en time til at votere, inden vinderen af førstepræmien på 5.000 kr. kåres.

Retorik er afgørende for ledere

Konkurrencen tjener væsentlige formål både eksternt og internt på CBS, understreger manden bag konkurrencen.

-Indadtil viser vi de studerende, at vi tager dem alvorligt. Vi viser dem, at vi anerkender deres faglighed ved at sætte dem over for yderst kompetente dommere. Udadtil vil vi gerne markere, at retorik bør anerkendes som en essentiel del af ledelse. Ledere taler jo hele tiden, de argumenterer, overbeviser og forhandler – og de bruger retorik til det hele. Retorik skal ses som en del af al ledelse og bør derfor også indgå som et naturligt element i undervisningen, mener Jonas Gabrielsen.

Mød op og se den gode tale gjort til en kunst.

- Hvem ved? Måske kunne du lære noget.

Torsdag den 10. december 2009 kl. 18.00 - 20.30. Auditorium SP 201.

Sidst opdateret: Communications // 10/12/2009