Ny undervisning med et klik

Nyheder

Undervisere og studerende har taget afstemningsklikkere til sig. Det har åbnet for en helt ny pædagogik

 
10/05/2012

Undervisere og studerende har taget afstemningsklikkere til sig. Det har åbnet for en helt ny pædagogik

En dåseåbner til en helt ny pædagogik. Sådan betegner chefkonsulent Steffen Löfvall de klikkere, som underviserne på CBS for alvor har taget til sig. Med et enkelt tryk kan de studerende afgive en stemme i løbet af forelæsningerne.

Tager temperaturen på HELE holdet

Steffen Löfvall fra dekansekretariatet for uddannelse leder sammen med lektor Helle Zinner et IKT-initiativ, der er en del af CBS’ strategi om at øge brugen af informations- og kommunikationsteknologi (IKT) i undervisningen.

- Klikkerne skaber en stillingtagen hos de studerende og gør det nemt for underviseren hurtigt at tage temperaturen på et helt hold. Samtidig sikrer det, at det ikke kun er de 3-4 mest aktive studerende, der bliver hørt, siger Steffen Löfvall.

Anonymiteten kan være en fordel

Det nye redskab kan bruges til at tjekke om de studerende har forstået teorien ved at bede dem svare korrekt på en konkret opgave. En anden mulighed er at bruge dem til at finde ud af, hvilken del af pensum, der er mest behov for at få repeteret inden eksamen.

- For nogle studerende kan det være svært at række hånden op og sige, at der er dele af pensum, man ikke har forstået. Men det er væsentligt for underviseren at vide, hvis det er den samme teori, som 80 % har svært ved. Klikkerne giver en anonymitet, som kan være en fordel, påpeger Steffen Löfvall.

De studerende giver noget igen

En af de undervisere, der har brugt klikkerne er professor Torben Pedersen. Han underviser blandt andet på HA-uddannelsen i faget International Economics and Business, hvor der er flere hundrede studerende på holdene.

- På så store hold kan det være vanskeligt at få en dialog i gang, men med klikkerne er de studerende ikke blot passive lyttere. De skal også give noget igen, og det skaber en form for pseudokommunikation. Samtidig kan jeg bruge det til at få feedback på, om de har forstået begreberne, siger Torben Pedersen.

Han bruger også det nye redskab på mindre hold, når der arbejdes med cases. Her er en afstemning et godt oplæg til en diskussion.

I øjeblikket er 2.000 klikkere i brug på CBS, og i fremtiden vil det også blive muligt for de studerende at bruge lignende systemer via applikationer til deres smartphones og som sms-tjeneste.

Klikkere gør det muligt for underviseren at lave 'afstemninger' under forlæsningen.

Sidst opdateret: Communications // 15/05/2012