Ledelse som ulandshjælp

Et nyt Danida program for MBA på CBS

12/09/2007

Et nyt Danida program giver unge ledere fra udviklingslande mulighed for at komme et år til Danmark og tage en MBA på Copenhagen Business School. Direktør for MBA-uddannelsen Connie Tai har ansvaret for, at deltagerne bliver udrustede med værdifuld viden.

Metroen stopper lige ud for Copenhagen Business School. Alligevel er Patricia Jumi gået de fem kilometer fra lejligheden i det indre København og ud til skolen, hvor hun læser.

»I Kenya, hvor jeg kommer fra, er der ikke noget ved at gå på gaden. Luften er dårlig, folk skubber hele tiden til dig, og du skal holde godt fast i din taske. I Danmark er det dejligt at gå på gaden,« siger hun.

Alt er anderledes her, synes Patricia Jumi, der lige er fyldt 30 år og kom til Danmark for en uge siden. Hun er den første deltager på et nyt Danida-program, hvor unge ledere fra udviklingslandene kan komme et år til Danmark og tage en MBA på Copenhagen Business School. Deltagerne bliver enten fundet ved, at en virksomhed udvælger en af sine medarbejdere eller partnere i et udviklingsland, hvor Danida dækker halvdelen af omkostningerne, eller deltageren kan være udvalgt direkte af Danida, som i Patricia Jumis tilfælde.

»Det er vanskeligt for kvinder at komme til top i Kenya, og mange når ikke længere end til at åbne en lille butik med et par enkelte ansatte. Derfor er der god brug for, at kvindelige ledere bliver dygtigere,« siger Patricia Jumi, der er født og opvokset i Uganda, men har arbejdet i Kenya, siden hun blev færdig med sin bachelorgrad i business administration. Hun har de seneste fem år været partner i organisationen Growth Africa, som formidler partnerskaber mellem skandinaviske og afrikanske virksomheder, primært i Kenya, Uganda og Tanzania.

I Udenrigsministeriet lægger udviklingsminister Ulla Tørnæs (V) vægt på, at bedre ledelse gør en stor forskel. Derfor kan det godt betale sig at flyve ledere herop, fordi de vil kunne bidrage til en større vækst for virksomhederne i landet, når de tager tilbage.

»I Danmark bliver der fokuseret enormt meget på ledelse og udvikling af ledere både i den private sektor og i den offentlige sektor, fordi det er meget vigtigt, men det er jo mindst ligeså nødvendigt for ledere i udviklingslandene,» siger Ulla Tørnæs.

Hun mener, at det er vigtigt med flere tiltag, der er målrettet den private sektor. »Jeg er en stærk tilhænger af den private sektor som en drivende kraft for udvikling i udviklingslandene. Håbet er, at det vil skabe ringe i vandet og brede sig til resten af samfundet. Kun på den måde kan man udrydde fattigdom,« siger hun.

Connie Tai, der er direktør for MBA-uddannelsen på Copenhagen Business School, skal sikre, at deltagerne på programmet får værdifuld viden med tilbage til hjemlandet.

»På uddannelsen lærer de alt det grundlæggende om at blive en succesfuld manager. De får et indgående kendskab til lederskab og udvikling. Desuden får de også samtaler med en coach, og de bliver tilknyttet en mentorordning, hvor danske erhvervsledere støtter dem,« siger hun.

Hjem til Kenya

Tilbage på Copenhagen Business School fortæller Patricia Jumi om sine forventninger til året i Danmark. Hun håber, at forløbet vil gøre hende til en dygtigere leder, så hun i fremtiden vil kunne få job i en større organisation eller virksomhed, hvor hun vil have mere indflydelse end i dag. Desuden forventer hun, at opholdet vil udvide hendes netværk, så hun kan trække på det i sit arbejde fremover.

Hele det næste år skal hun være i Danmark, for en returbillet til Uganda er for dyr til, at hun har råd til at besøge familien. Men når året er omme, vil hun tilbage til Kenya.

»Hvis du tager en MBA er det lettere at få et job i et vestligt land. Men i de vestlige lande er der jo allerede mange, der har en lederuddannelse, så værdien af uddannelsen er større, hvis jeg tager den med tilbage til Kenya. Hvis jeg ikke tager tilbage og bruger uddannelsen i Afrika, vil det her jo også bare være noget, som jeg gjorde for min egen skyld,« siger hun. (Lene Møbjerg)

Fakta Emerging Leaders Scholarship Program

Deltagerne kan enten udvælges af Danida, eller de kan udvælges af en dansk virksomhed, der betaler for, at en af deres ansatte i et udviklingsland får en MBA, mens Danida betaler for, at en af virksomhedens partnere i et udviklingsland også kan deltage på uddannelsen.

Eller en dansk virksomhed kan udvælge en af sine ansatte i et udviklingsland og betale halvdelen af udgifterne, mens Danida betaler den anden halvdel.

I 2007 er prisen for ophold og undervisning samlet 396.000 kr.

kilde: Danida

Sidst opdateret: Communications // 12/09/2007