Kina hitter hos de studerende

34 kinesiske universiteter på CBS for at møde kommende studerende

04/06/2010

34 kinesiske universiteter på CBS for at møde kommende studerende

Der er langt fra Danmark til Kina, men i de studerendes bevidsthed er Kina kommet tættere på de senere år, og interessen for at tage på udveksling eller tage en hel uddannelse i landet har været støt stigende.

Udstationering i et land med potentiale

Professor Verner Worm er direktør for Copenhagen Business Confucius Institute ved CBS, og han har flere bud på, hvorfor Kina de senere år er blevet en mere interessant mulighed for de studerende.

- Mange studerende ser et stort potentiale i Kina, de har fået større kendskab til landet, og de har fået øjnene op for mulighederne for at blive udstationeret, siger han.

Første kinesiske uddannelsesmesse i Danmark

Danske universiteter har i flere år deltaget på uddannelsesmesser i Kina, men torsdag den 3. og fredag den 4. juni 2010 er det første gang, at de kinesiske universiteter samlet præsenterer deres udbud af fag og uddannelser i Danmark. Initiativet kommer fra China Scholarship Council, der også tilbyder økonomisk støtte (ophold og dækning af leveomkostninger) til studier i Kina.

Det sker på CBS, hvor 34 universiteter er repræsenteret, heriblandt Peking University, Qinghua University og Fudan University.

- Tidligere tilbød de kinesiske universiteter kun undervisning på kinesisk, og det satte sine begrænsninger i forhold til udveksling. Især på de store universiteter er der nu et godt udbud af engelsksproget undervisning, og vi oplever derfor mere og mere udveksling med Kina, siger Verner Worm.

Sidst opdateret: Communications // 07/06/2010