Høj vidensværdi til lav pris

- CBS-lektor Henrik Herlaus database skal hjælpe virksomheder til at få ny viden og studerende til at få ledelsestræning

20/08/2009

Hvad får man, hvis man tager 50.000 dimittender, en database og en masse erhvervsvirksomheder? Ifølge CBS-lektor Henrik Herlau fra Institut for Ledelse, Politik og Filosofi er det opskriften på et helt nyt marked. Han vil koble de studerendes viden sammen med virksomhedernes praktiske problematikker, så begge parter vinder på det.

- Vi kan ikke skabe den gode iværksætter alene, men industrien kan hjælpe os. På CBS ’ ældste tværfaglige kursus inden for innovation, som støttes af VTU, CIE og LFPI, gennemgår de studerende et ledelsestræningsforløb, hvor de skal lære at blive de dygtigste ledere på markedet. Men de mangler handson-erfaring og virkelige problemstillinger for at kunne blive det. Virksomhederne vil gerne have ny viden, men ny viden koster. Derfor må disse to parter kunne hjælpe hinanden, forklarer lektor Henrik Herlau.

Det unge guld

For at omdanne viden til penge, skal de studerende lære at blive dygtige ledere via streng selvevaluering og bedømmelse fra Henrik Herlau og de andre studerende. De skal også sættes i kontakt med erhvervslivet, så de har et netværk til virksomhederne, inden de forlader universitetet.

- Det er de unge, som sidder med den viden, virksomhederne har brug for, og vi skal på holdet hjælpe dem med at finde nøglen til at bruge den viden, så de kan tjene penge til virksomheden. Som minimum skal de kunne tjene deres egen løn hjem, når de en dag bliver ansat i en virksomhed, siger Henrik Herlau.

Ind kommer problemstillingen, og ud kommer viden

Databasen, som er grundlaget bag kurset, er en platform, hvor de studerende uploader og refererer alle deres erfaringer med den research, de er ude at lave. Der er derefter direkte adgang til den for virksomhederne, så de kan følge med i udviklingen og bruge den viden, de studerende finder frem til. Henrik Herlau har også adgang til databasen, så han kan følge med i udviklingen af de studerendes arbejde og bedømme dem.

- Virksomhederne er nødt til at innovere for at kunne klare sig. De har dog ikke nødvendigvis den viden, der skal til. Men de har en anelse om ”noget”, som måske kunne realiseres i deres virksomhed. Det ”noget” inddrages de studerende i, og de studerende går derefter i gang med deres undersøgelse, samtidig med at de træner deres lederegenskaber, siger Henrik Herlau.

Vi kan innovere os ud af krisen

Selv de stærke virksomheder bliver nødt til at tænke i nye baner, inden de har behov for det, for ikke at ende i en krise. Og når vi alligevel havner i en krise lærer vi, at det vi har gjort indtil nu har været forkert, og så begynder vi straks at tænke i nye baner.

- For eksempel bruger regeringen et klassisk styringsredskab, når de udformer pakker for at stabilisere krisen. Men hvad med at lave en helt anden pakke, hvor man i stedet frigør den humane kapital? Hvad med at aktivere de mange uudnyttede hoveder på universiteterne i erhvervslivet? Hvad med at danne et marked for viden? spørger Henrik Herlau udfordrende.

Sidst opdateret: Communications // 24/08/2009