Mangfoldighed i nordiske bestyrelser

Center for Corporate Governance

CopenhagenBusinessSchool

9. november kl., 16.00-18.00, 2006 Copenhagen

Den 9. november offentliggøres en undersøgelse af ”Mangfoldighed i nordiske bestyrelser” finansieret af Nordic Innovation Centre. Undersøgelsen vedrører børsnoterede virksomheder i Norge, Sverige og Danmark og har bl.a. følgende, foreløbige konklusioner:

• Nordiske bestyrelser karakteriseres af ringe mangfoldighed både m.h.t. køn, nationalitet og andre kriterier (eks. uddannelse).  Vi har gennemsnitligt 15% kvinder og 8% udlændinge i bestyrelserne. Derimod er aldersspredningen relativt god – 38% af bestyrelsen har en gennemsnitsalder på mindre end 45 eller mere end 65.

• Kvindeandelen i Danmark (8%) er markant lavere end i de øvrige Nordiske lande (16% i Sverige og 24% i Norge)

• Andelen af udenlandske bestyrelsesmedlemmer i Danmark (6%) er mindre end i Norge (13%) og Sverige (8%).

• Aldersspredningen er ligeledes mindre i Danmark end i Sverige og Norge.

• Der ses dog ingen systematisk sammenhæng mellem mangfoldighed i bestyrelseslokalet og virksomhedernes bundlinje.

• Der er alt i alt grund til at udvide diskussionen af ”kvinder i bestyrelsen” til en mere generel diskussion af ”mangfoldighed”: Har vi alle relevante kompetencer repræsenteret i bestyrelserne?

Undersøgelsen udføres af

-         Professor Steen Thomsen, Handelshøjskolen i København

-         Professor Trond Randoy, AgderUniversityCollege

-         Professor Lars Oxelheim, University of Lund.

16.00 Velkomst

16.00-16.10 Ideerne bag undersøgelsen, Petra Nilsson, Nordic Innovation Centre

16.10-17.00 Mangfoldighed i bestyrelsen: Præsentation af undersøgelsens resultater;

17.00-17.30 Panel. Mangfoldighed eller ensretning: Hvor er de nordiske lande?

• Agnete Raaschou, Direktør, Aalborg Portland Group.

• Steen Langebæk, formand for den europæiske ældreorganisation Age.

• Kurt Anker Nielsen, tidlige økonomidirektør i Novo-Nordisk, bestyrelsesmedlem i en række danske og udenlandske selskaber.

17.30 -18.00 Diskussion med salen: Mangfoldighed eller ensretning: Hvor er de nordiske lande?

18.00 Afslutning. Vi fortsætter diskussionen over en forfriskning.

Tid og sted:

9. November, 2006 from 16.00-18.00

CopenhagenBusinessSchool – Solbjerg Plads 3, auditorium SP201.

Tilmelding: ccg@cbs.dk.

Sidst opdateret: Communications // 26/10/2012