Anette Frey Larsen: Kvalitetsledelse på danske hospitaler

Fredag, 25 juni, 2010 - 13:00 to 15:00

Med henblik på opnåelse af ph.d.-graden har Anette Frey Larsen, Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse, indleveret en afhandling med titlen:

Kvalitetsledelse på danske hospitaler. Ledelsernes indflydelse på introduktion og vedligeholdelse af kvalitetsstrategier i det danske sundhedsvæsen

Afhandlingens overordnede tema er kvalitetsledelse på danske hospitaler. Afhandlingen er en kvalitativ undersøgelse af hvilken betydning lederes holdninger har for det daglige kvalitetsarbejde på det operationelle niveau. I undersøgelsen indgår 5 forskellige afdelinger fordelt på 3 hospitaler.

De 3 hospitalers overordnede kvalitetsstyring tager udgangspunkt i 2 forskellige kvalitetsteknologier, som er henholdsvis TQM og Akkreditering. Selv på afdelinger, der har samme udgangspunkt, gribes arbejdet meget forskelligt an i de fem cases.

Hovedkonklusionen af studiet er, at kvalitetsarbejdet lykkedes markant bedre i de afdelinger, hvor lederne lagde vægt på udstrakt ansigt-til-ansigt-kommunikation om processen og problemerne i forbindelse med implementeringen. Implementeringen af kvalitetstiltag besværliggøres af forsøg med indførelse af nye kvalitetsteknologier, før de oprindelige er fuldt implementerede i de daglige arbejdsrutiner.

Vejleder:

Professor Preben Melander

Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse

Bedømmelsesudvalg:

• Lektor Jens Kristian Elkjær

Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse

• Professor, dr. Philos. Kjell Arne Røvik

Tromsø Universitetet

Institut for statsvitenskap

• Professor Lars Heslet

Rigshospitalet

Program for Ledelsesteknologi er vært ved en reception efter forsvarshandlingen. Receptionen finder sted uden for forsvarslokalet.

Afhandlingen kan downloades her

Sidst opdateret: Communications // 31/07/2018