Hyperansvar - Når personligt ansvar gøres til genstand for styring

Center for Skole og Velfærdsledelse inviterer til fyraftensseminar i samarbejde med CBS, UCC og MLU

Onsdag, 4 december, 2013 - 15:30 to 17:00

Fyraftensseminar - Center for Skole og Velfærdsledelse

Niels Åkerstrøm Andersen (CBS) & Hanne Knudsen (DPU) tager denne eftermiddag fat på en af de centrale styringsambitioner i dagens Danmark: At styre på det personlige ansvar. Der tages udgangspunkt i skolen som eksempel, og det vises, at forældres ansvar er blevet så omfattende, at skolen ikke længere kan tage ansvar for at definere det. I stedet inviterer den forældrene til at se sig selv gennem skolens øjne og selv definere deres ansvar. Men hvad sker der med det personlige ansvar, når det gøres til genstand for regulering? Hvordan kan man som mor eller far blive genkendt og genkende sig selv som ansvarlig på de aktuelle betingelser? Hvad er det, der er i spil, og hvordan kan det begrebsliggøres?

Oplægsholdere: Niels Åkerstrøm Andersen & Hanne Knudsen
Hanne Knudsen er lektor på DPU, Århus Universitet. Niels Åkerstrøm Andersen er professor på LPF, CBS. De har sammen skrevet artiklen: “Playful Hyper Responsibility: toward a dislocation of parents’ responsibility”, i det internationale tidskrift Journal of Education Policy, 2013.

Moderator: Søren Buhl Hornskov (UCC)

Tilmelding er påkrævet.
Sidst opdateret: Department of Business Humanities and Law // 17/12/2017