Projektdeltagere

• Coordinator: Christian Poulsen

PRAKSIS I. Praksisbaseret undervisning med lokale cases (PRAKSIS I)

Abstract:

Case-baseret undervisning og anden praksisbaseret undervisning bliver oftefremhævet som en effektiv made at få de studerende til at engagere sig iundervisningen. Der har gennem de sidste år været en stigende fokusering påat kunne drage nytte af praksiserfaring i undervisningen. Imidlertid er derforskellige måder at gøre dette på. Der kan være tale om alt fra at inddragecases for at illustrere en aspekt i en teori til at udnytte egen forskning tildetaljerede cases som de studerende aktivt arbejder med. Partnerne har ledtefter en måde at kunne dokumentere hvilken praksisbaseret undervisning derkommer den studerende mest til gavn og samtidigt kunne inkorporere vigtigeerfaringer fra erhvervslivet i undervisningen. Ideen opstod derfor, at ved etsamarbejde kunne ekstrahere det bedste fra to nationale undervisningskontekster,evt. med en fælles case-database.I den etablerede undervisningslitteratur som anvendes pa handelshøjskoler iØresundsregionen er der et hav af illustrationer og cases fra USA ellerEngland, medens man ofte savner en lokalt forankret case-baseretundervisning. Parallelt opstod derfor ideen at man kunne skabe en platformfor hvordan man fremmer brug af erhvervseksempler og -studier fraØresundsregionen. En tredje ide som er debateret mellem partnerne erhvorvidt man kan skabe en netbaseret undervisning hvor studerende frabegge universiteter kan deltage. Et delmål for et kommende hovedprojektkunne saledes være at skabe et fælles slagkraftigt kursus som man kandeltage i uden den store rejseaktivitet, hvilket også ville have nogle positivemiljømæssige konsekvenser. Mikroprojektet skal afklare hvorvidt der erinstitutionelle og praktiske muligheder for at udføre planerne som er skitseret ovenfor.

Type:

EU