Stor amerikansk bogpris til CBS forsker

For første gang uddeler The American Sociological Association ”The Theory Book Prize” til en dansker. Professor (mso), dr.scient.soc. Christian Borch fra LPF (Institut for Ledelse, Politik og Filosofi) har netop modtaget budskabet om, at han modtager bogprisen for, hvad bedømmelsesudvalget kalder ”outstanding work in theory”.

12/06/2014

Christian Borchs bog ”The Politics of Crowds: An Alternative History of Sociology” fra 2012 undersøger massebegrebet i tysk, fransk og amerikansk sociologisk historie og er altså ikke en typisk business school lærebog, men et teoretisk stykke arbejde, der blev forsvaret som doktordisputats sidste år.

“Jeg er meget beæret over den anerkendelse, det er at blive associeret med så dygtige forskere inden for mit fag – sociologi. Det er virkeligt godt selskab”, fortæller Christian Borch og fortsætter, “og på trods af, at jeg faktisk går kritisk til værks overfor den amerikanske forskningstradition, så har de alligevel valgt at udnævne en ikke-amerikansk baseret forsker. Det er jeg virkelig begejstret for”.

Christian tager til USA efter sommerferien for at modtage prisen, som er blevet uddelt siden 1980. Her deler han nu plads med prominente navne som Andrew Abbott (University of Chicago), Mark Granovetter (er citeret over 30.000 gange siden han vandt i 1985) og østrigske Karin Knorr Cetina (nu Uni Chicago), som med artiklen "Global Microstructures: The Virtual Societies of Financial Markets”, har bidraget med en banebrydende europæisk vinkel.

I begrundelsen angives det bl.a., at Christian Borchs bog: “stood out as a fresh, deeply grounded, and productive interpretation of sociological theory”.

Læs artikel om bogen fra 2013

Læs mere om ASA