Spektakulært universitetsbyggeri venter CBS i Beijing

Prisvindende arkitekter står bag ny bygning til dansk-kinesisk universitet i Kina (SDC). I denne uge fejres åbningen og et fortsat samarbejde om uddannelse og forskning mellem Kina og Danmark.

29/09/2017

Fotograf: Madoka Ikegami
Det nye Sino-Danish Center for Education and Research (SDC) i Beijing.

Hvis du har planer om at studere eller forske i Kina, venter et nyt spektakulært universitetsbyggeri dig i Beijing.

Det dansk-kinesiske universitet Sino-Danish Center for Education and Research (SDC) har i denne uge officielt indtaget bygningen, som danske arkitekter har tegnet. Arkitekterne er Lundgaard & Tranberg, der også står bag CBS’ prisvindende bygning, Kilen.

Stine Jessen Haakonsson, Principal Coordinator for samfundsvidenskaberne på SDC og lektor ved Department of Business and Politics på CBS, deltog i ceremonien tirsdag, hvor både studerende, forskere, ministre og royale var med til at indvie bygningen. Bygningen er med til at understrege et værdifuldt samarbejde, lyder det fra Stine Jessen Haakonsson

”CBS’ engagement i SDC er vigtigt, fordi både den økonomiske og politiske tyngde flytter østpå. Vi er aktivt involveret i de mest populære uddannelser ved SDC og deltager i en række forskningsprojekter i samarbejde med kinesiske kolleger”.

Til åbningen var blandt andre Søren Pind, uddannelses- og forskningsminister, og Kronprins Frederik til stede. Efter ceremonien tog de begge del i 1,2 km løb på Den Kinesiske Mur sammen med SDC-studerende.

Læs om åbningen og se flere billeder

Læs mere om at studere i Kina på Sino-Danish Center

Fakta om CBS’ engagement i SDC

• CBS har været med i den samfundsvidenskabelige del af SDC, siden det startede i 2009.
  • SDC er et joint venture med et af Kinas største universiteter, University of Chinese Academy of Science.
  • CBS har akkrediteringen af det ene double degree master program i Public Management and Social Development.
  • Flere ph.d.-studerende er finansieret igennem SDC og en række af CBS’ forskere er engageret direkte i forskningssamarbejder med kinesiske forskere. Forskningsprojekterne spænder over en lang række temaer som f.eks. bæredygtig omstilling, teknologioverførsler, internationalisering af danske virksomheder, CSR, Kinas nye rolle i verdensordenen, HR, organisationsanalyse og IT Management.
    Kilde: Stine Jessen Haakonsson

For flere informationer kontakt lektor ved CBS og Principal Coordinator for samfundsvidenskabelig undervisning og forskning ved SDC:
Stine Jessen Haakonsson

Sidst opdateret: Communications // 08/10/2019