En kop kaffe kan give dig samme følelse af luksus som et spa-ophold

Du behøver slet ikke at købe en yacht eller tage på spa retreat for at opnå en følelse af luksus. En kop kaffe kan gøre det samme, lyder konklusionen i et nyt studie fra CBS.

11/02/2020

Shutterstock
Foto: Shutterstock

Er du også træt af grå dage og våde bukser efter cykelturen til arbejde? Og drømmer du om at forkæle dig selv med lidt luksus?

Så vent lige med at gribe alt for dybt i lommen ved eksempelvis at booke en penthouse suite i Dubai eller et spa retreat i Thailand.

For ifølge et nyt studie fra CBS behøver du ikke at gå længere end til den første kaffebar for at opnå den samme følelse af luksus, som du får på en ferie.

”Det, som folk beskriver som luksusøjeblikke, er faktisk mest de små afbræk i hverdagen. Den gode kop kaffe fra Starbucks, eller den stille stund med en bog på biblioteket. Så man behøver slet ikke mange penge eller lang tid for at opnå en følelse af luksus,” forklarer Thyra Uth Thomsen, der er professor (MSO) på Institut for Afsætningsøkonomi ved CBS.

Sammen med professor (MSO) Sylvia von Wallpach fra samme institut og forskere fra Østrig og Canada har hun undersøgt oplevelsen af luksus hos 34 personer, der er født mellem 1980’erne og 90’erne – den såkaldte Generation Y.

Mudder og teltture kan også være luksus
Ifølge studiet har begrebet luksus bevæget sig fra udelukkende at være orienteret om objekter, der var dyre og uopnåelige for de fleste, til i dag også at være knyttet til den ”perfekte oplevelse”.

”En ny bog, en smuk udsigt eller et fyldt køleskab er også former for luksus, der let kan integreres i hverdagen og kan være lige så betydningsfulde som en stor luksusudflugt. Luksus er altså mindre bundet til objekter og pris, men mere til helhedsoplevelsen, der er flygtig og kommer i momenter,” forklarer Thyra Uth Thomsen og tilføjer:

”Luksus er ofte øjeblikke og en følelse, der skiller sig ud. Derfor kan selv en hård, mudret pilgrimsrejse eller en solopgang under teltdugen en frostklar morgen blive anset som luksuriøse.”

5 typer af luksus
Forskerne bad de 34 deltagere fra Danmark, Canada og Østrig om at medbringe seks fotos hver, der repræsenterede et konkret luksusøjeblik. Det blev udgangspunktet for deres kvalitative analyse, der viste fem typer af luksus:

1. Afbrydelser: Denne type luksus var den mest nævnte hos deltagerne og er kendetegnet ved at være små øjeblikke, der sker her og nu og som giver en moderat forskel fra hverdagen. De kan opstå, når man ser en smuk udsigt eller går til frisøren.

2. Klimaks: Disse øjeblikke står i stor kontrast til hverdagslivet, eksempelvis når man får opfyldt en livslang drøm om at se en ørken eller har sjældne naturoplevelser.

3. Livsændrende: Livsændrende øjeblikke, der opleves som luksuriøse kan for eksempel være et bryllup eller en barnefødsel.

4. Rituelle: Denne type luksus sker, når vi oplever tilbagevendende begivenheder, som bliver sat i forbindelse med luksus. Det kan være familiemiddage, juleaften eller endda ugentlige besøg på renseriet.

5. Afsluttende: Disse øjeblikke kan fx være slutningen på en periode i den enkeltes liv, som bliver tænkt tilbage på med glæde og nostalgi. Det kan være, når en ferie er slut, eller når man afslutter et praktikforløb.

Fælles for alle fem typer af luksus er, at de er knyttet til en række følelser. Deltagerne beskrev nemlig alle typer af luksusøjeblikke som befriende, glade, perfekte, sjældne, omsorgsfulde og spændende.

”Det er især følelsen af frihed, der er vigtig for oplevelsen af luksus, og den kan opnås i de helt små ting,” afslutter Thyra Uth Thomsen.

For mere information kontakt journalist Ida Eriksen

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020