Carlsbergfondet støtter forskere fra CBS

Carlsbergfondet, som er et af verdens ældste kommercielle fonde, har bevilget næsten 18 millioner kroner til 12 forskere fra CBS.

07/12/2021

Alle 12 forskningsbevillinger tildeles efter en grundig akademisk gennemgang af samtlige 589 ansøgere, og udspringer af forskernes egne idéer og projekter, som bidrager med forskning indenfor et bredt felt af nye emner.

Bevillingerne omfatter tre ”Young Researcher Fellowships”: ” What is coolness and how can we create it? Understanding coolness and its important implications for business and society” af Florian Kock, ”Corporate Subjects: An Intellectual History of the Corporation” af Mathias Hein Jessen og ”PAINT: Multilevel Pathways for Integrating Marginalized Groups” af Vera Rocha.

“Jeg er meget glad for, at forskningen på CBS anerkendes på denne måde, og jeg er overbevist om, at bevillingerne vil blive konverteret til forskning, der får betydning for både erhvervslivet og samfundet. De 12 modtagere kommer fra meget forskellige institutter, hvilket spejler den brede repræsentation fra mange forskellige fagområder,” siger dekan for forskningsområdet, Søren Hvidkjær.

Af Carlsbergfondets samlede bevillingssum på 456 millioner kroner modtog de naturvidenskabelige områder 256 millioner kroner, humaniora 98 millioner og de samfundsvidenskabelige områder modtog 102 millioner kroner.

Nedenfor finder du listen over CBS’ 12 forskningsprojekter:

Danske Bank og danskerne 1871-2021 – Per H. Hansen
Establishing a Laboratory to Better Study Mood Synchronicity – Rob Gleasure
PAINT: Multilevel Pathways for Integrating Marginalized Groups – Vera Rocha
Craft: Making New Forms in a Broken World – Robin Holt
Scholarly Exchange and Research Excellence – Nicolai Foss
Corporate Subjects: An Intellectual History of the Corporation - Mathias Hein Jessen
Managing Diversity Across National Borders: A Research Stay at Harvard University – Sabina Nielsen
Mind the Gap: Understanding the Preferences of Economic Elites and the Mass Public - Mogens Kamp Justesen
Mitigating diversity barriers in growth potential and promotability of employees – Valentina Tartari
What is coolness and how can we create it? Understanding coolness and its important implications for business and society – Florian Kock
Assessing Digital Capabilities for Digital Transformation - A Design Science Research Project - Abayomi Baiyere