VIBÆK-SEMINARERNE: Når krisen rammer – Adfærd, politik og økonomi

Seminarrække i samarbejde med Folkeuniversitetet.

Tirsdag, 21 september, 2021 - 18:15 to Tirsdag, 5 oktober, 2021 - 20:00

Når krisen rammer

Bliv klogere på sociologiske, politiske og historiske aspekter ved finansielle kriser, når CBS-professorer præsenterer hver deres forskning i løbet af Vibæk-seminarerne: Når krisen rammer - Adfærd, politik og økonomi.

Foredragene finder sted på CBS den 21. september, den 28. september og den 5. oktober 2021.

Vibæk-seminarerne er en ny foredragsrække i samarbejde med Folkeuniversitetet og er den første af sin slags. Det er grundlæggeren af CBS, Marius Vibæk, der har givet seminarrækken sit navn.

Nedenfor kan du læse om de enkelte foredrag.

Finanskriser i et historisk og kulturelt perspektiv
Ved professor, dr.phil. Per H. Hansen, CBS

I dette foredrag zoomer Per H. Hansen ind på historiske finansielle kriser i mellemkrigstiden og i dag. Hvad er egentlig en finansiel krise, og hvorfor lader vi ikke bare banker krakke som (de fleste) andre virksomheder, der kommer i vanskeligheder? Hvor kommer kriserne fra? Skyldes det bankdirektørernes grådighed, for lidt eller for megen regulering, eller er de bare indbygget i den måde, økonomien og kulturen fungerer på? Vi kommer forbi Danmark, Tyskland og USA, og vi hilser på nogle af de centrale aktører fra banker og centralbanker.

Finanskrise, arbejdsløshed og ulighed
Ved professor, ph.d. Birthe Larsen, CBS

Finanskrisen blev en årelang krise med høj arbejdsløshed. I dette foredrag forklarer Birthe Larsen hvorfor ekspansiv økonomisk politik er vigtig under en økonomisk krise, for at undgå at den bliver langvarig. Hun taler dels om hvordan den ekspansive politik virker og om de afledte effekter af ledighed, som for eksempel flere skilsmisser, partnervold og større ulighed.

Masseadfærd og finansielle markeder: Fra mennesker til algoritmer
Ved professor, ph.d. Christian Borch, CBS

Da daværende skatte- og afgiftsminister Mogens Lykketoft for snart 30 år siden beskrev børsmæglere som ”hysteriske kællinger”, gav han udtryk for en opfattelse, som allerede da havde mere end 100 år på bagen: at centrale finansielle aktører af og til sætter fornuften over styr i masseadfærd, og at dette kan udløse betydelige finansielle laviner. I dette foredrag diskuterer Christian Borch både baggrunden for denne type af karakteristik og dens aktuelle relevans. Foredraget viser, at hovedparten af de finansielle transaktioner i dag gennemføres af computeralgoritmer uden menneskelig indblanding. Men selv finansielle algoritmer kan gå amok – også algoritmer kan udløse finansielle laviner.

Tilmeld dig Vibæk-seminarerne via Folkeuniversitetet

Marius Vibæk var retoriker og grundlægger af Handelshøjskolen i København. Med hjælp fra forskere på Copenhagen Business School præsenterer Vibæk-seminarerne dagsaktuelle temaer i et tværfagligt lys, der trækker på de forskellige discipliner, universitetet repræsenterer, såsom økonomi, sociologi, ledelse, historie, psykologi og filosofi.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 11/07/2023