Pejlemærker for god dansk ledelse

"Strategi i praksis - med indtjening for øje" - ledelsesstrategi for små og mellemstore virksomheder (SMV) i ny bog fra Handelshøjskolens Institut for Ledelse, Politik og Filosofi.

05/11/2003

Udfordringerne til den strategiske ledelse er steget; kernekompetencer skal udnyttes bedst muligt, den teknologiske udvikling og globaliseringen er markant. Strategisk ledelseslitteratur og undersøgelser, der kan hjælpe virksomhederne med at klare disse udfordringer, er rettet mod de største og mest videnintensive virksomheder i landet - og dem er der ikke mange af. Hovedparten af virksomhederne i Danmark derimod er små og mellemstore med op til 500 ansatte. Og hvor går de hen og finder inspiration?

"Idéen var at undersøge, hvad der kendetegner dem, og hvorvidt der findes fælles karakteristika virksomhederne imellem - altså af finde en slags best practice for god dansk ledelse i SMV regi og udvikle nogle pejlemærker, som kan bruges af andre lignende virksomheder," siger professor Flemming Poulfelt, der sammen med cand.merc. Michael Jessen Holm, professor Per V. Jenster og professor Sven Junghagen er forfatterne bag bogen.

"Strategi i praksis - med indtjening for øje" er udgivet på Børsens Forlag.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 11/10/2004