En nyhed bliver til

Adjunkt og ph.d., Lisbeth Clausen (Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse) udfolder i ny bog - Global News Production - hvor stor magt de politiske og økonomiske dagsordener i den nationale medieverden har på produktionen af nyheder.

16/09/2003

Global News Production - hvor stor magt de politiske og økonomiske dagsordener i den nationale medieverden har på produktionen af nyheder. Analysen er baseret på interviews med medieeksperter samt på observationer i de internationale nyhedsstudier på to japanske tv-stationer: public servicestationen NHK og den kommercielle station TV Asahi.

"En nyhed er ikke en fast størrelse - en nyhed konstrueres. Jeg har med bogen forsøgt at afdække de journalistisk strategier, der ligger bag redigeringen af nyhedens lyd, billede og tekst i forvandlingen fra at være en overordnet global nyhed til at blive vedkommende og meningsfuld for det nationale publikum", siger Lisbeth Clausen. "I Japan er mediesituationen meget interessant, da de har et såkaldt 'pluralistisk medie' system, hvor politiske holdninger er stærkt repræsenteret på hver af de fem nationale nyhedskanaler. Nyhedsproducenterne kæmper om seerne ved at lave de mest interessante nyhedsindslag på de op til to timer lange nyhedsudsendelser. Både de japanske og danske nyhedsproducenter benytter flittigt de internationale nyhedsbureauer AP og Reuters, men de store internationale politiske perspektiver forsvinder ofte igennem 'et nationalt filter' og bliver tilpasset den globale landsby", slutter Lisbeth Clausen.

Bogen er en overordnet sammenligning af nyhedsproduktionen i Japan og Danmark og henvender sig til alle, der er interesseret i globaliseringsdebatten. Henvisning: Læs også: '

Global' Images, International Formats and Local Meanings. (2001) af Lisbeth Clausen.

Sidst opdateret: Communications // 10/10/2004