Mælken og Konkurrencen

CBS-konference stiller spørgsmålet: Er Arla Foods blevet behandlet rimeligt af de danske konkurrencemyndigheder?

23/04/2004

Sagen

Arla Foods har i mange år været i konkurrencemyndighedernes søgelys i forbindelse med aftaler, fusioner og en stadig mere dominerende position på det danske marked. Gentagne gange har Konkurrencerådet forsøgt at gribe ind, men er ofte blevet underkendt af Konkurrenceankenævnet. Arlas adfærd har givet anledning til mediestorm, og på Christiansborg har der været diskuteret indgreb over for andelsvirksomheden.

CBS rejser debat

Copenhagen Business School – Handelshøjskolen sætter med denne workshop fokus på centale problemstillinger i dette spændingsfelt. Skal konkurrencepolitikken behandle dominerende andelsselskaber anderledes end andre dominerende selskaber? Har Arla Foods fået den rette behandling af de danske konkurrencemyndigheder? Hvordan påvirkes de danske forbrugere og de danske mælkeproducenter? Hvordan påvirkes Arla? Og giver Arla-sagerne anledning til en opstramning af konkurrenceloven?

Problemstillingerne diskuteres i to paneldebatter af repræsentanter og meningsdannere inden for konkurrencepolitik, andelsselskaber, produktion og konkurrence.

Program

14:00-14.15 Velkomst og introduktion ved professor Svend Hylleberg (Formand for konkurrencerådet)

PANELDEBAT: Konkurrencepolitik og andelsselskaber

14.15-14.45 Oplæg ved professor Niels Blomgren-Hansen (CBS)