Er Henning Dyremose en god dirigent?

07/10/2003

At være en god leder i dag er ikke blot et spørgsmål om at beherske de klassiske ledelsesværktøjer med vægt på planlægnings- og styringsparametre, men også at kunne mobilisere mentale kernekompetencer, fx fantasi og intuition samt evnen til at være lyttende og synlig. Disse egenskaber forenes i dirigentens skikkelse. Dirigent Peter Hanke demonstrerer konceptet "Lederen som dirigent" på åbningskonferencen for Handelshøjskolen nye Center for Kunst og Lederskab. I spidsen for koret Voces Copenhagen viser Peter Hanke, hvordan godt lederskab langt hen ad vejen er tavst og non-verbalt.

"I dirigentens skikkelse forenes evnen til at være synlig og lyttende. Man leder og lytter samtidigt. Kommunikationen er maksimeret, og man er totalt afhængig af en gensidig anerkendelse og accept", siger Peter Hanke. "Konkret foregår det sådan, at et par udvalgte ledere dirigerer Voces Copenhagen (instrumentalister og sangere i musik af Bach), og jeg coacher dem hver især, så de hurtigt finder en form og leger med udtryk, tempo, præcision osv. Lederen er på udebane og afkræves ingen professionel kunnen, men skal dog finde sit sprog alligevel. Det virker afvæbnende og morsomt på en overordentlig lærerig måde", lover Peter Hanke.

På åbningskonferencen den 8. oktober vil bl.a. Brian Mikkelsen og Henning Dyremose være repræsenteret med indlæg om henholdsvis

Kunsten som Kraftfel
t og

Forandringen fra Manager til Leader.

Peter Hanke (f. 1962) er kunstnerisk leder af Center for Kunst og Lederskab og uddannet på Københavns Universitet og Det kongelige Danske Musikkonservatorium. Siden 1981 har Peter Hanke ledet adskillige danske kor og kammerorkestre, stået i spidsen for ensembler med ny musik og dirigeret kor og orkestre i udlandet. Han har arbejdet med ny musik ved uropførelser af bestillingsværker, bl.a. af Niccolo Castiglioni, Bernhard Lewkovitch m.m. Peter Hanke er fast tilknyttet Radiokoret som instruktør og arbejder også hyppigt med Vokalgruppen Ars Nova. Desuden er han dirigent for Voces Copenhagen, kunsterisk leder af Contemporary Opera Denmark og har grundlagt netværket Exart Performances.

Sidst opdateret: Communications // 10/10/2004