60% får dumpekarakterer

De danske styrelser er for langsomme

03/08/2004

En dugfrisk undersøgelse fra Handelshøjskolen i København viser at der kun er meget få eksempler på at sagsbehandlingstiderne er blevet nedsat og at ydelserne er blevet forbedret.

Syvmileskridt fra brugerne

Med Udlændingestyrelsen som det mest ekstreme eksempel på langsom og modvilligimplementering af ny teknologi, går den danske offentlige sektor ikke just med syvmile-skridt for at betjene brugerne hurtigst, bedst og billigst.

I stedet er den offentlige sektor mere opsat på at lave langsom sagsbehandling, undgå sammenligninger og gøre ydelserne så løntunge som overhovedet muligt.

Kun 5% får topkarakter

Ud af de 110 styrelser er der kun 5% der får topkarakter, mens 60% får dumpekarakterer ud fra en samlet vurdering af brugerretning og aktivitetsstyring. Langt de fleste IT-budgetter synes at gå til styrkelse af de interne styringsbehov og strømlining af interne datastrømme uden at komme et skridt nærmere den store mængde af digitale brugere.

Mere information undersøgelsen

Professor Kim Viborg Andersen, CIPS-centeret, Institut for Informatik, Handelshøjskolen i København URL

http://www.cbs.dk/cips e-mail:

andersen@cbs.dk