Træning til Case Competition - og til fremtiden

Masser af træning, engagement og en vilje til konstant at forbedre sig er det, der kræves for at blive en del af CBS' internationale case competition-hold. Derudover giver det værdifuld læring og er både sjovt og socialt. Det er det, der motiverer Rikke og Tobias, som i uge 9 vil repræsentere CBS ved det årlige event CBS Case Competition.

20/02/2019

case_indhold.jpg
Foto: Jørn Albertus, CBS-studerende Tobias Brix og Rikke Damgaard.

Rikke Damgaard (2. år på International Business and Politics) og Tobias Brix (2. år HA almen) er to ud af de fire deltagere, der repræsenterer CBS under dette års CBS Case Competition, som er den 17. af slagsen. Her konkurrerer 12 hold fra hele verden om at løse en problemstilling for en virksomhed. For et år siden havde hverken Rikke eller Tobias forestillet sig, at de nogensinde ville repræsentere CBS i en international case competition. Da Rikke deltog i træningsprogrammet Case Academy sidste forår, var det fordi, hun var nysgerrig på, hvordan det var. I dag kan ingen af dem forestille sig ikke at stille op.

Siden da har de i perioder trænet op til 40 timer om ugen og deltaget i konkurrencer i Bangkok og Singapore. Lige nu gennemgår de den sidste træning inden uge 9, som udføres af CBS' træner Caroline Krzton og en række eksterne konsulenter.

"Det er udfordrende at deltage, især fordi der er så meget, du skal holde styr på på samme tid”, forklarer Tobias.

"Først og fremmest skal du løse opgaven bedst muligt. Men det kræver mere end dét at levere en god case. Du skal også præsentere løsningen overbevisende og kunne argumentere for dine pointer."

For at levere den perfekte præsentation, går deltagerne igennem intensiv præsentationstræning, herunder detaljeret kritik af alt fra gestikulation og tonefald til indholdet af PowerPointen.

"Det falder mig ikke naturligt at skulle tale foran et publikum. Og når så hver bevægelse og hvert ord bliver overvåget og kommenteret, får det mig ikke ligefrem til at føle mig bedre tilpas i rollen som taler," fortæller Tobias.

"Men vi ønsker allesammen, at præsentationen skal være fejlfri, og hver gang jeg bliver bedt om at starte forfra, har jeg lært noget, og det føles godt at opleve, at jeg konstant forbedrer mig."

Selvom træningen i uge 9 er den samme, som til deres tidligere konkurrencer, føler de begge et ekstra pres ved at skulle stille op på ”hjemmebane”. Både fordi der bliver lagt mange kræfter i konkurrencen fra CBS’s side og fordi de vil skulle præstere foran venner, medstuderende og familie. Dertil kommer, at flere af dommerne er kendte ledere fra store danske virksomheder og derfor attraktive potentielle fremtidige arbejdsgivere.

Samarbejdet med virksomheder spiller også en stor rolle mellem konkurrencerne. Holdene samarbejder med både etablerede og nystartede virksomheder. Det betyder, at deltagerne kan øve cases, der har en reel betydning for virksomhederne, hvilket gør arbejdet mere seriøst. Derudover har mange af træningspartnerne selv deltaget i Case Competitions og har derfor gode råd og erfaringer, de kan give videre til deltagerne.

Rikke og Tobias er enige om, at den hårde træning ikke kun hjælper dem til konkurrencerne, men også forbereder dem til en fremtid på arbejdsmarkedet; de teknikker, de lærer, er ideelle til pitching af ideer til fremtidige kolleger og ledere og til når de senere skal løse udfordringer i forretningslivet. Desuden hjælper deltagelsen i konkurrencerne dem med at opbygge et stærkt netværk blandt medstuderende såvel som i ledende virksomheder rundt om i verden.
"I månederne op til en Case Competition lægger jeg alle mine kræfter i den ene opgave," siger Rikke.

"Samtidig fortsætter hverdagen rundt omkring mig, og mine studier er ikke sat på hold. Det handler om benhård prioritering og planlægning, så jeg forsøger at komme foran med mine studier før konkurrencen, og så jeg må jeg indhente resten, når vi er færdige. Det kan se ud, som om jeg skal jonglere med mange ting på én gang, men jeg belønnes både akademisk og socialt ved at deltage, så der er ingen tvivl om, at det er det værd."

Rikke er fra Herning og studerer IBP
Tobias er fra Lyngby og studerer HA Almen

Læs mere om CBS’ engagement i case competitions.

Se, hvordan du kan søge om at komme på CBS’ internationale case competition-hold (ansøgningsfrist 8. marts.). Kun adgang for CBS-studerende.

Hvad er en case competition?
En case competition er en konkurrence, hvor studerende fra alt mellem 8 og 30 universiteter konkurrerer om at løse en business case bedst. Hvert universitet sender et hold af studerende og deres coach til konkurrencen. Holdene modtager business casen og bliver derefter isoleret fra de andre studerende i alt fra 24 til 60 timer – og endnu længere hvis forberedelsen foregår på forhånd uden for universitetet.

I løbet af den tid skal holdmedlemmerne:

Læse business casen på alt mellem 2 og 300 sider

Identificere problemerne

Udvikle en solidt gennemarbejdet plan for løsning af problemerne

Forberede en præsentation, der overbevisende kommunikerer løsningen for ”bestyrelsen” eller det relevante organ f.eks. en jury af dommere.

CBS afholder Case Competition i uge 9 for 17. gang.

Sidst opdateret: Communications // 08/10/2019