CBS i 2017: Dimittender kommer hurtigt i job

Årsrapporten for 2017 er nu publiceret. Året har været stabilt med stort set samme optag, lidt færre antal forskere og vigtige genakkrediteringer. Og så har året særligt været præget af CBS’ 100-årsjubilæum.

23/03/2018

CBS har gjort status på året der gik i Årsrapport 2017, som nu er tilgængelig. Det har været et begivenhedsrigt og festligt år, hvor CBS markerede sit 100-års jubilæum ved en række akademiske og festlige jubilæumsbegivenheder.

Læs CBS’ Årsrapport 2017

Arbejdsmarkedet har taget godt imod CBS’ kandidater i 2017. På trods af at ekstraordinært mange dimittender blev færdige i 2016, blev de hurtigt afsat på arbejdsmarkedet. Dimittendledigheden i 2017 var betydeligt mindre for CBS-kandidater (7,1 pct.) end gennemsnittet for landets andre universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier (9,7 pct.). Og det er primært i det private erhvervsliv, CBS’ dimittender får job (85,6 pct.). Tallene er blandt andet et resultat af, at CBS har fokus på beskæftigelsesudsigterne for de studerende, og at CBS er relevant for samfundet.

Resultatet for 2017 er et overskud på 26 mio. kr. Det betyder samlet set, at CBS vedudgangen af 2017 havde en egenkapital på 299 mio. kr. Fremadrettet vil det betyde, at der er plads til at fokusere på kvaliteten af forskning og uddannelse. CBS’ direktion har besluttet gradvist at anvende den overskydende egenkapital til en moderat og midlertidig investering i at rekruttere forskere i en kortere årrække. Dvs. der kommer en anelse flere forskere pr. studerende, og investeringen vil dermed også bidrage til kvalitet i uddannelserne.

Nedslag i 2017:

Forskning
- Tre nye Business-in-Society-platforme har fået bevilling for en femårig periode: Diversity and Difference, Technology, data and knowledge in the digital age og Inequality.

- Det samlede budget afsat til videnskabeligt personale stiger i 2018 med 14 mio. kr. i forhold til niveauet i 2017.

- Antallet af årsværk for videnskabelige medarbejdere (VIP) er faldet fra 2016 til 2017 - en konsekvens af CBS’ spareplan fra 2015.

Uddannelse
- En ny Master in Business Development har set dagens lys. Mere end 100 er tilmeldt.

- CBS’ optag er stabilt. På bacheloruddannelserne optager CBS ca. 2.500 om året, mens der på kandidatuddannelserne optages ca. 3.300. Adgangskvotienter siger dog støt.

- Med en fornyelse af AACSB-akkrediteringen kan CBS fortsat kalde sig indehaver af en ”Triple Crown”-akkreditering, som kun 1 pct. af verdens business schools har.

Udviklingskontrakt
- Ud af de 14 mål, som CBS har indgået med Uddannelses- og Forskningsministeriet i udviklingskontrakten, er 10 opfyldt. De resterende mål er så tæt på at være opfyldt, at CBS er yderst tilfreds med resultatet.

For flere oplysninger om årsrapporten:

Kontakt Communications

Sidst opdateret: Communications // 08/10/2019