Når virksomhedernes samarbejde går for vidt

'Karteldannelse’ hedder det, når virksomheder arbejder sammen i en grad, så konkurrencen mellem virksomhederne sættes ud af spil. Hubert Buch-Hansen forklarer i ny bog, hvordan karteller fungerer, og hvordan de bliver afsløret og straffet.

14/07/2016

Karteller - Afsløringen af aftalt spil i dansk erhvervsliv
(Copyright © Gyldendals Business)

Din datter fylder snart 18 år, og du vil give hende et kørekort i fødselsdagsgave. Der er tre køreskoler i jeres by, og du undersøger priserne. Overraskende nok koster køreskolernes pakker præcis det samme! Hvis du har været ude for noget lignende, har du måske været udsat for aftalt spil. Eller med et andet ord: Karteller.

I Danmark er der en lang tradition for samarbejde virksomheder imellem. Men i visse tilfælde bliver samarbejdet lige tæt nok. Især når det foregår mellem virksomheder, som ifølge loven burde konkurrere.

Formålet er enkelt. Ved at indgå kartelaftaler med andre virksomheder, hæver man prisniveauet og dermed den enkelte virksomheds indtjening. Men ved at fjerne konkurrenceelementet blandt virksomhederne, bremser man innovationen og fornyelsen i virksomhederne, og det indvirker negativt på samfundsøkonomien.

Det forklarer Hubert Buch-Hansen, der er aktuel med bogen Karteller – Afsløringen af aftalt spil i dansk erhvervsliv. Her fortæller han ikke bare om, hvordan karteller fungerer, men også om de negative konsekvenser af karteller.

"Karteller er noget der påvirker os alle, både som forbrugere og skatteydere. Der er tale om et fænomen, der i høj grad har nutidig relevans, og som ikke kun involverer mindre virksomheder. Bare inden for de sidste fem år har førende virksomheder som Deutsche Bank og hollandske Phillips modtaget bøder i milliardklassen fordi de har medvirket i karteller. Og af samme årsag har også toneangivende danske koncerner som Carlsberg og Danfoss i de senere år modtaget kæmpe-bøder," siger Hubert Buch-Hansen, der udover at være forfatter til bogen også er lektor på Department of Business and Politics på CBS

Større bøder og fængselsstraf
Hubert Buch-Hansen gennemgår i bogen, hvordan karteller og myndighedernes tilgang til dem har udviklet sig i årenes løb. Han forklarer blandt andet, hvordan karteller ikke er noget nyt fænomen i dansk erhvervsliv. Tilbage i tiden var det således lovligt at lave kartelaftaler, og størstedelen af dansk erhvervsliv havde lavet kartelaftaler med andre virksomheder.

I dag er den holdning erstattet af en bredt forankret uvilje mod kartelvirksomhed, og i 2012 blev det vedtaget ved lov, at kartelmagere kunne straffes med ikke bare større bøder end hidtil, men også fængselsstraf.

Hubert Buch-Hansen gennemgår en række eksempler på karteller inden for elinstallatør, VVS- og byggebranchen, og han forklarer, hvor det lykkedes myndighederne at optrevle disse karteller.

Bogen holder sig ikke kun inden for de danske grænser, men undersøger også internationale karteller med dansk islæt.

Køb bogen hos Academic Books.

Eller reserver den hos CBS Bibliotek.

Hubert Buch-Hansen er lektor på Department of Business and Politics på CBS. For mere info om bogen, kan han kontaktes på hb.dbp@cbs.dk.

Sidst opdateret: CBS Library // 25/04/2018