Konkurrence gør studerende synlige

27/08/2010

Case competition opfylder flere mål

CBS slår to fluer med et smæk, når de studerende på det årlige GLOBE-hold bliver sparket i gang med en case competition.Dels bliver de 45 studerende fra Danmark, Hong Kong og USA rystet sammen i et intenst 48 timers forløb, og dels bliver uddannelsen gjort synlig for de virksomheder, der indgår som cases.

- Vi vil gerne kombinere et fagligt indhold med, at de studerende skal lære hinanden at kende. Og nok så vigtigt at lære, hvordan det er at arbejde sammen i grupper på tværs af tre meget forskellige kulturer. Det er lidt af en chokkur at skulle arbejde tæt sammen i 48 timer, forklarer Martin Jes Iversen, studieleder for den danske del af GLOBE-uddannelsen.

Der er dog også et andet vigtigt mål med case konkurrencen: De udvalgte cases kommer fra internationalt orienterede store danske virksomheder, og dermed bliver uddannelsen også gjort synlig for disse virksomheders HR-afdelinger, forklarer studielederen.

Årets case: Novo Nordisk

De to første år blev Vestas brugt som case, sidste år var det ISS, og i sidste uge var turen kommet til Novo Nordisk.

Head of Global Talent Attraction i Novo Nordisk, Anu Kerns, er enig i, at en case competition er med til at åbne øjnene for det unikke i GLOBE-uddannelsen.

- Vi har samme princip i vores graduate program, hvor vi ansætter unge talenter fra forskellige lande, og hvor de i løbet af programmet kommer til at arbejde både i og udenfor Danmark. Det handler blandt andet om at lære at samarbejde på tværs af kulturer og anerkende at der er forskellige måder at gå til en opgave på, siger hun.

Vil gerne kende ønsker og behov

For Novo Nordisk er en af gevinsterne ved at stille med en case, at virksomheden kommer ud og møder de kommende kandidater og finder ud af, hvad der rør sig:

- Vi vil gerne have føling med de ønsker og behov, der er hos dygtige unge mennesker i dag. Vi er en virksomhed i vækst og er afhængige af, at kunne tiltrække dygtige kandidater fra hele verden - ikke mindst fra de lande, som er repræsenteret i Globe. Vi vil gerne give de studerende et indblik i de udfordringer og dilemmaer, vi hele tiden skal forholde os til som medicinalvirksomhed. Samtidig er det interessant for os at høre, hvordan de udenlandske studerende oplever Novo Nordisk, vores værdier og vores engagement i diabetes, forklarer Anu Kerns.

Lige på og hårdt på studiestarten

For de studerende er en case competition en hård, men spændende start, mener Mads Pedersen, som var på det vindende hold i konkurrencen:

- Man bliver virkelig kastet ud i det, og man kommer ret tæt på folk, når man arbejder sammen til ud på de små timer, fortæller han.

Han var meget tilfreds med, at casen handlede om Novo Nordisk:

- For mig var det en ret stor oplevelse. Det er ret fedt, at det var en stor dansk virksomhed, så vi på den måde kunne give dem fra Hong Kong og USA en introduktion til dansk erhvervsliv, når vi nu er i København.

Fakta om GLOBE-uddannelsen

• GLOBE er et samarbejde mellem CBS, Chinese University of Hong Kong og Kenan-Flagler Business School på University of North Carolina.

• GLOBE-programmet optager hvert år 45 studerende, 15 fra hvert af de deltagende universiteter. De danske studerende kommer fra den engelsksprogede bachelor-uddannelse i International Business, og for de, der bliver optaget på GLOBE, udgør programmet 3., 4. og 5. semester.

• GLOBE har sit helt eget pensum, hvor hvert af de tre deltagende universiteter byder ind med specifikke stofområder.

• Mellem 4. semester i Hong Kong og 5. semester i Kina kommer de studerende på internships i danske virksomheder, der er repræsenteret i Kina.

Sidst opdateret: Communications // 03/09/2010