Når videnskabs- og forretningsfolk mødes

Uddannelse: Biotekbranchen har brug for medarbejdere, der har forståelse for både forskning og forretning

05/05/2010

Biotekbranchen: Medarbejdere skal have forståelse for forskning og forretning

Den ene gruppe kan skabe opfindelserne, mens den anden kan skaffe investorer og sælge produktet. Men ifølge professor Finn Valentin har biotekbranchen længe efterspurgt studerende, der har forståelse for både den kommercielle og videnskabelige del af branchen.

Valgfag: Idémændene er praktikere

Valgfaget ’Biobusiness and Innovation Program’ skal være med til at få mere ud af samarbejdet mellem de to grupper studerende, og fra efteråret 2010 kan biotekstuderende fra Københavns Universitet (KU) nu også deltage i faget, som strækker sig over tre måneder.

Faget er oprindeligt et samarbejde mellem Danmarks Tekniske Universitetet (DTU) og CBS, og første hold har netop afsluttet undervisningen. Undervejs har de haft et tæt samarbejde med virksomheder i branchen, ligesom idémændene til faget også er praktikere, der har en baggrund fra henholdsvis CBS og DTU og i dag er ansat ved LEO Pharma og Novozymes.

- Næste skridt er, at det Biovidenskabelige Fakultet på KU fra efteråret kommer med i samarbejdet. Håbet er, at valgfaget med tiden kan udvikle sig til en etårig masteruddannelse, siger professor Finn Valentin, der er leder af Research Centre on Biotech Business på CBS.

Han står for faget sammen med adjunkt Marion Pötz fra Institut for Innovation og Organisationsøkonomi.

Det siger de studerende

Valgfaget henvender sig til kandidat- og ph.d.-studerende. Der er 30 deltagere på hvert hold, hvoraf halvdelen er biotekstuderende, mens den anden halvdel er business-studerende.

Klik ind på bbip.dk og se videoen, hvor Julie og Anders fortæller, hvad de har fået ud af det netop afsluttede forløb.

På hjemmesiden kan du også læse meget mere om faget, tidsfrister m.m.

Sidst opdateret: Communications // 06/05/2010