Ansvarlighed på dagsordenen

- CBS Responsibility Day 2009 markerede begyndelsen på en kampagne om ansvar, etik og bæredygtighed i uddannelser, erhvervs- og samfundsliv

03/09/2009

CBS Responsibility Day 2009

Etik, bæredygtighed og CSR (Corporate Social Responsibility) på en business school. Det var temaet, da studerende, virksomhedsledere, forskere, CBS’ rektor og uddannelsesdekan i går var samlet til CBS’ første Responsibility Day nogensinde.

- Det er et af de første skridt på vejen til at få de studerende engageret mere i den måde, vi driver forskning og uddannelse på, siger Jonas Eder-Hansen, der er forskningsleder ved CBS Center for Corporate Social Responsibility.

Centret har sammen med dekansekretariatet for uddannelse stået bag dagen, som vil være en årligt tilbagevendende begivenhed.

Tænk CSR ind i studielivet

Uddannelsesdekan Jan Molin og rektor Johan Roos var mødt op for at diskutere studieliv og etik med de studerende. Hvad vil det sige, at være studerende på CBS og hvilke etiske udfordringer følger med studielivet på en business school? Der var bred enighed om, at en af grundstenene er, at man må være en ansvarlig studerende. At man arbejder selvstændigt og er i stand til at tage ansvar for egen læring.

- Etik og social ansvarlighed får større og større betydning i erhvervslivet, så det er helt naturligt, at vi oplever en øget interesse for emnet blandt de studerende. Samtidig efterlyser virksomheder mere forskning på området, siger Jonas Eder-Hansen.

Netop derfor var også virksomheder, sociale entreprenører og NGOer inviteret med til dagen, så de studerende kunne få en fornemmelse for de dilemmaer, der dagligt udfordrer forretningslivet inden for etik, bæredygtighed og CSR.

CSR-valgfag på skemaet

Hvordan kommunikerer man ansvarlighed? Hvordan håndterer man etiske dilemmaer i erhvervslivet? Hvordan kan små virksomheder, enkelte ansatte og almindelige forbrugere bidrage til bæredygtighed og samfundsansvar? Det var nogle af de spørgsmål, der blev drøftet på dagen, og allerede nu kan de nye studerende melde sig til valgfag, som har fokus på mange af dagens temaer.

- Det er et forsøg på at introducere de studerende for virksomhedernes tankegang omkring CSR, allerede fra begyndelsen af deres studier, så denne dimension indtænkes, når de studerende fortsætter og læser finansiering, revision, markedsføring, strategi osv., siger Jonas Eder-Hansen.

Se video fra dagen

Dagen blev også brugt til at involvere de studerende i diskussionen via sociale medier såsom Facebook og Twitter. Resultaterne, samt videoer med reaktioner og debat fra CBS Responsibility Day 2009 kan ses her, hvor der også linkes til Facebook- og Twitter-profilerne.

FNs Principles for Responsible Management

Dagen ligger i naturlig forlængelse af CBS’ tilslutning til FNs Principles for Responsible Management Education (PRME) som skete i august 2008. Gennem PRME har CBS forpligtet sig til at gøre en særlig indsats for at indtænke ansvarlighed og etik i både forskning og undervisning samt i relationen til omverdenen (lokalsamfund, partnerskaber osv.).

Sidst opdateret: Communications // 06/07/2010