Virksomhedsnær undervisning

- Strategisk samarbejde mellem CBS og Microsoft

15/08/2008

Strategisk samarbejde mellem CBS og Microsoft

Et partnerskab mellem CBS og Microsoft har de senere år gjort det muligt for de studerende at få endnu mere konkret erfaring med i bagagen, når de skifter hverdagen på handelshøjskolen ud med hverdagen i en virksomhed.

Praktisk erfaring med business systemer

I 2005 indledte CBS og Microsoft et strategisk partnerskab omkring forskningssamarbejde, og siden er en lang række initiativer blevet iværksat. Blandt andet er et innovativt uddannelsesprogram inden for business software (de såkaldte Entreprise Ressource Management systemer) blevet en realitet.

- Erhvervslivet har længe efterspurgt studerende, der har konkret erfaring med softwaresystemer til de centrale forretningsprocesser, f.eks. økonomi, salg og logistik. De studerende skal selvfølgelig ikke have omfattende træning i et enkelt system, men det nye tiltag er med til at gøre uddannelsen endnu mere direkte relevant, når de træder ud i erhvervslivet, siger professor Niels Bjørn-Andersen fra Center for Applied Information and Communication Technology (CAICT).

Båndene til erhvervslivet bliver styrket

Han ser partnerskabet som en god mulighed for at styrke båndene til erhvervslivet og samtidig give de studerende de kompetencer, som de har brug for.

Han understreger, at erfaring med ét system gør det meget nemmere for de studerende at lære andre systemer, når de kommer ud i virksomhederne.

Microsoft leverer systemet Microsoft® Academic Alliance programme, mens forskere fra CAICT står for undervisningen.

Samarbejdet har kørt siden 2006 og er en del af uddannelsen cand.merc.(dat.).

Sidst opdateret: Communications // 15/08/2008