Nyt efteruddannelsesprogram

Nyt program for lederaspiranter og nyudnævnte ledere med få års erhvervserfaring

28/02/2008

Fire års erhvervserfaring og en baggrund som jurist. Sådan kan et CV se ud for en deltager på Handelshøjskolens Efteruddannelsescenters nye program for lederaspiranter og nyudnævnte ledere.

”Leadership Acceleration Program” henvender sig til medarbejdere i virksomheder og organisationer med få års erhvervserfaring og typisk en anden faglig baggrund end handelshøjskolen. Det første hold sætter sig på skolebænken til september.

Programmet fokuser både på den forretningsmæssige og den ledelsesmæssige side. Peter Stolt, direktør for Handelshøjskolens Efteruddannelsescenter:

- Det er det første program i Danmark for lederaspiranter og nyudnævnte ledere, der kombinerer de to aspekter. Der findes efteruddannelseskurser, der handler om ledelse, og der er kurser inden for de forretningsmæssige aspekter. Men ønsker man at integrere de to elementer, har man tidligere været nødt til at tage til et universitet i udlandet.

Modulopbygget

I løbet af programmet, der er opbygget i tre moduler af fire dages varighed, stifter deltagerne blandt andet kendskab med strategi og ledelse, økonomiske styringsmodeller og international markedsføring:

- Programmet henvender sig blandt andet til ingeniører, jurister eller ansatte i den finansielle sektor med få års erhvervserfaring. Personer, der ikke har den forretningsmæssige viden på handelshøjskoleniveau. Det kan være, at de har brug for at vide mere om organisationsteori, finansiering, revision, regnskab og markedsføring, siger programleder og lektor ved Center for Strategi og Globalisering, Bo Bernhard Nielsen.

Ikke kun teori

Sideløbende med holdundervisningen er der et individuelt forløb og et virtuelt forum, hvor deltagerne kan drøfte diverse problemstillinger. Hver deltager får tilknyttet en erhvervspsykolog som coach, og i begyndelsen af forløbet udarbejder den enkelte en ledelsesudviklingsplan, der evalueres til slut.

Direktør Peter Stolt understreger, at det er vigtigt at implementere de ting, deltageren lærer, ude i virksomheden, så det ikke bliver ren teori.

- Deltageren udvælger en mentor i virksomheden. Det vil typisk være ens egen chef. Det er vigtigt, at man får mulighed for at implementere den viden og de redskaber og input, som tilegnes i løbet af kurset.

”Leadership Acceleration Program”:

Programmet ”Leadership Acceleration Program” koster 69.000 kroner eksklusiv moms. Undervisningen foregår på engelsk, og der er maks. 35 kursister på et hold. Der er en eksamen efter hvert modul. Handelshøjskolens Efteruddannelsescenter holder informationsmøder på CBS om det nye program den 12. marts og den 14. maj. Du kan læse mere her

Sidst opdateret: Communications // 03/03/2008