Universiteterne skal skaffe flere IT-eksperter

- Fælles PR-fremstød fra de danske IT-universiteter skal imødegå den alarmerende mangel på højtuddannede IT-eksperter.

03/12/2007

Fælles PR-fremstød skal imødegå den alarmerende mangel på IT-eksperter

CBS er gået sammen med en række andre universiteter, der udbyder IT-uddannelser, om kampagnen Future People, der skal forsøge at løse et alvorligt rekrutteringsproblem for det danske erhvervsliv: Der er i øjeblikket 5-6.000 ubesatte IT-stillinger i Danmark, og mange virksomheder må af den grund nu sige nej til ordrer.

- Det er af afgørende betydning for Danmarks konkurrenceevne, at flere unge studerer IT, og derfor er universiteternes fælles IT-stand et super tiltag, som jeg hilser velkomment. IT er ikke kun for nørder, men også for unge, som vil ændre verden, rejse og opleve noget nyt, siger Jakob Lyngsø, adm. direktør for IT-Branchen.

Et nørdet image

Selvom de fleste danskere er fortrolige med IT, og selvom en karriere inden for branchen kan byde på høje lønninger, vælger de unge at gå andre veje. IT-virksomhederne peger selv på branchens image som den væsentligste årsag til problemet. Mange opfatter IT som en nørdet og ensom leg, og det stemmer ikke overens med drømmen om et job med kontakt med andre mennesker, rejser m.v.

Derfor vil budskabet i Future People være, at IT er et alsidigt, kreativt, tværfagligt og projektorienteret fag, som kan dække så forskellige områder som lægevidenskab, computerspil, trafiksikkerhed og rumfart. Dette fremhæver man bl.a. på kampagnens hjemmeside, hvor IT-kandidater beretter om et alsidigt arbejdsliv, og hvor der kan findes information om uddannelsestilbudene på IT-området.

Future People

- Kampagnen er et samarbejde mellem CBS, Handelshøjskolen i Århus, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.

- Kampagnen koordineres af it-vest - samarbejdende universiteter.

- CBS er med i Future People i kraft af uddannelserne HA(dat.) og cand.merc.(dat) – uddannelser der især har fokus på, hvordan virksomheder og organisationer kan anvende IT.

- I 2002 blev der optaget 2.426 på IT-uddannelserne i Danmark, men sidste år blev der blot optaget 1.991 nye studerende, til trods for at behovet for IT-kandidater er stigende.

Sidst opdateret: Communications // 06/12/2007