Designere kan vinde i fællesskab

Ny erhvervsøkonomisk rapport fra imagine..

26/04/2005

Danske designere skal bruge hinanden i fremtiden for at udnytte vækst i markedet. Det anbefaler ny erhvervsøkonomisk rapport om fremtiden for design, udformet af imagine.. Creative Industries Research i samarbejde med Nordisk Innovationscenter. Rapporten fremlægges på en konference den 7. juni på CBS

Dansk industri ved en skillevej

Ifølge rapporten står dansk designindustri ved en skillevej, hvor netværk og samarbejde er afgørende for at udnytte den fornyede fremvækst, som oplevelsesøkonomien kan skabe. Rapporten peger på, at der i fremtiden kommer en efterspørgsel efter mere komplicerede designprodukter, og at den enkelte designer må kunne tilbyde en større portefølje af designprodukter. Det kræver imidlertid en markant organisatorisk udvikling, og det stiller krav til designere om at indgå i nye anderledes netværk.

Indskrænkede muligheder

Rapporten peger desuden på, at designbranchen i dag er domineret af små enmandsvirksomheder med særlige kompetencer, og at samarbejdet mellem designerne er begrænset. Desværre indskrænker det deres gennemslagskraft og muligheder for at komme ind på et internationalt marked, hvilket vil blive endnu mere aktuelt i fremtiden. Rapporten anbefaler, at designerne indgår i samarbejder med hinanden for at vinde på fremtidens marked. Det kan være både mellem danske designere, men også med designere i andre nordiske lande.

Rapporten The Future in Danish Design er udformet af imagine.. Creative Industries Research, Copenhagen Business School i samarbejde med Nordisk Innovationscenter. Den er del af et større nordisk forskningsprojekt: The Future in Design, hvor forskere fra norden i fællesskab afdækker designbranchen som en voksende industri - dens konkurrenceevne, organisering og institutionelle strukturer ? med henblik på at forstå, hvordan design branchen kan styrkes gennem national og regional politisk fokus. Program for konferencen

Sidst opdateret: Communications // 10/06/2005