Tillykke

Professor Ole Thyssen fylder 60 år og udgiver ny bog

03/11/2004

Hvordan genkender man en pølsevogn?

"Der står en pølsevogn på Dronning Louises Bro. Enhver kan se den og røre ved den. Men hvad vil det sige at se den? Hvad gør man når man ser, hvordan genkender man det man kender, hvordan sikrer man sig, at andre ser det samme, og hvordan afgøres det om man ser forkert? Med pølsevognen som bærebølge kastes læseren ud i en hjernevridende undersøgelse af, hvad det vil sige at iagttage og genkende".

Bogen G

enkendelsens under - en lille bog om iagttagelse udgives på filosoffens 60 års fødselsdag og "bygger på en undren: hvordan kan det være, at vi iagttager verden derude, skønt iagttagelsen foregår herinde, i hovedet? Hvordan kan inde blive ude, og hvordan kan ude komme ind?", som Ole Thyssen filosofisk sprøger sin læser i bogen. En bog, der betegnes som både filosofisk, lyrisk og musikalsk.

Ole Thyssen kommer oprindelig fra RUC - men har arbejdet som filosof og forskningsprofessor på CBS' Institut for Ledelse, Politik og Filosofi i en lang årrække. Fra nytår er det endvidere på tegnebrættet, at han skal være drivkraft i et nyt CBS Center for Politik, som vil samle en række af CBS' kræfter på feltet, bl.a. professor Niels Åkerstrøm og institutleder Søren Barlebo Rasmussen, og være platform for bl.a. aktuelle politiske debatter.

Sidst opdateret: Communications // 08/11/2004