De ti mest problematiske faktorer ved at drive virksomhed i Danmark

I World Economic Forum's årlige rapport indgår en undersøgelse af toplederes holdninger, hvor danske erhvervsledere blandt 15 muligheder udpeger de 5 faktorer, som udgør de største barrierer for at drive virksomhed i Danmark.

31/10/2003

I World Economic Forum's årlige rapport, der blev offentliggjort i går, springer Danmark til en 4. plads i vækstindekset for konkurrenceevne (se gårsdagens nyheder), men undersøgelser afdækker også problemer.

I rapporten indgår bl.a. en undersøgelse af toplederes holdninger (“Executive Opinion Survey”), hvor danske erhvervsledere blandt 15 muligheder bliver bedt om at udpege de 5 faktorer, som udgør de største barrierer for at drive virksomhed i Danmark.

I dette års undersøgelse er de to oftest nævnte områder: 1) Skattetrykket (30%) og 2) Skattereglerne (25%).

Dernæst følger efter erhvervsledernes mening 3) utilstrækkelige finansieringsmuligheder, og endelig: 4) en utilstrækkeligt uddannet arbejdsstyrke, 5) begrænsende arbejdsmarkedsregler, 6) ineffektiv forvaltning, 7) lav arbejdsmoral, 8) mangelfuld infrastruktur, 9) manglende politisk stabilitet og 10) valutareglerne.

” På Institut for International Økonomi og Virksomhedsledelse er vi fuldt ud klar over, hvor vigtigt det er for de danske virksomheder at have et sundt erhvervsklima at operere i. Vi arbejder dagligt med disse områder og hilser muligheden velkommen for at rejse en åben debat ikke blot om de faktorer, der i undersøgelsen er udpeget som problemer, men også mere bredt om de områder, der giver Danmark væsentlige konkurrencemæssige handicap,” udtaler lektor Heather A. Hazard.

(Handelshøjskolen er World Economic Forum's danske partnerinstitution.)

Sidst opdateret: Communications // 11/10/2004