Valgarrangement om Cirkulær Økonomi

08/03/2019

De danske politikere kan se fornuften i cirkulær økonomi, og regeringen udgav i efteråret 2018 en strategi for cirkulær økonomi. I strategien peges på konkrete initiativer for danske virksomheder og offentlige institutioner.
Nu står Danmark over for et Folketingsvalg i foråret 2019, og derfor har CBS Circularity inviteret et panel bestående af politikere og repræsentanter fra erhvervslivet til at diskutere politiske ambitioner for cirkulær økonomi, og hvad det betyder for danske virksomheder.
Cirkulær økonomi handler om at skabe økonomisk vækst uden merforbrug af jordens råmaterialer. Det opnår vi ved at gentænke den måde, vi designer, køber, forbruger og genanvender materialer. Det kan for eksempel gøres ved at forlænge ressourcers levetid i værdikæderne ved at tænke i recirkulering, så ressourcer vedbliver at være værdifulde. På den måde åbner cirkulær økonomi for nye forretningsmodeller, samarbejdsformer og forsyningsmuligheder.
Flere nationale og internationale institutioner har allerede gjort cirkulær økonomi til en del af deres hverdag. Det er ikke kun godt for økonomien; det er også nødvendigt for at nå globale og nationale målsætninger om bæredygtig udvikling. Spørgsmålet er, hvordan det omsættes til praksis i Danmark, og hvilke forhindringer der ligger.
Panelet består af politikerne
• Ida Auken (RV)
• Anders Johansson (KF)
• Mette Reissmann (S)
og repræsentanterne fra erhvervslivet
• Anders Bering, Vice President Corporate Affairs, Carlsberg Group & Carlsberg Denmark
• Signe Frese, CSR-direktør, Coop
• Karin Klitgaard, Miljøpolitisk chef, Dansk Industri

Programmet er:

15.00: Indtjekning og let forplejning

15.30: Velkomst og introduktion til dagens tre emner om cirkulær økonomi af Jesper Clement, Associate Professor, CBS Circularity

15.40: Cirkulær økonomi i dansk industri, af Karin Klitgaard, Miljøpolitisk Chef, Dansk Industri

15.50: Introduktion af panelet

15.55 - 16.55: Paneldiskussion af de tre emner:
• Hvilke politiske værktøjer kan der tages i brug for at skabe incitament til cirkulær økonomi og recirkulering af ressourcer?
• Hvordan kan politikerne understøtte virksomheder til at opnå nuværende og kommende EU-målsætninger om genanvendelse og cirkulær økonomi?
• Hvad skal der ske med initiativerne fra den nationale strategi efter valget – hvordan kommer vi videre?

16.55: Kort opsamling og tak for i dag

Hvis du har meldt dig til, men ikke har mulighed for at deltage, bedes du melde afbud, så din plads kan gives til en anden.

Dette link tager dig til tilmelding: https://www.eventbrite.com/e/valgarrangement-om-cirkulr-konomi-tickets-56323612441

Sidst opdateret: Department of Marketing // 15/11/2021