Dansk-kinesisk sommerskole samarbejder om bæredygtige byer

Kinesiske og danske studerende mødes i København for at deltage i en sommerskole om bæredygtige byer og fortsætter i Beijing. Dermed er der trykket på startknappen for et nyt universitetssamarbejde kaldet Beijing Copenhagen Urban Challenge

19/07/2013

Grøn innovation og entreprenørskab blandes i de her dage sammen for at få studerende og erhvervsliv til at udvikle ideer, der kan give bæredygtige byer. I løbet af to uger i København og to uger i Beijing vil danske og kinesiske studerende besøge virksomheder, NGO’er og offentlige institutioner for at lære om grøn innovation og entreprenørskab, offentlig-private partnerskaber samt kulturelle muligheder og barrierer. På den baggrund vil de i tværfaglige grupper analysere og udvikle løsninger på bæredygtighedsproblemer, der gør sig gældende i både Beijing og København.

Initiativet til samarbejdet er taget af Copenhagen Innovation and Entrepreneurship Lab (CIEL), som repræsenterer Hovedstadens store universiteter; CBS, DTU og Københavns Universitet (KU). Lektor på CBS Niels Kornum understreger betydningen af netværk:

- Netværksrelationer får stigende forretningsmæssig betydning i en globaliseret verden. Den kulturelle og sociale udveksling på sommerskolen styrker de formelle og uformelle netværk, som er centrale for den langsigtede rolle, Danmark kan spille i og for verden, siger han.

Sommerskolen er et pilotprojekt og en del af CIEL’s undervisningsprogram Green Innovation in Cities. De studerende læser alle på kandidatniveau, og de kinesiske deltagere (studerende og ansatte) kommer fra Department of Environmental Sciences and Engineering ved University of Peking.

For flere oplysninger kontakt lektor på CBS Niels Kornum, telefon 6168 9376, mail nk.marktg@cbs.dk eller CIEL projektchef Luise Noring, telefon 4185 2040 eller mail lnh@ciel-lab.dk.

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2024