Kommercialisering er ikke et fy-ord

Danmark trænger til et nyt fokus på konkurrenceevne, siger ny akademisk direktør for CBS’ Competitiveness Platform, Thomas Ritter. Det skal handle om at ville score kassen.

24/01/2014

af Matilde Hørmand-Pallesen

- Det skal være ok at tjene penge, siger professor i markedsstrategier og forretningsudvikling Thomas Ritter.

Han har oplevet en udvikling i den anden retning, hvor profit og indtjening er blevet stigmatiseret. Thomas Ritter er netop blevet ny akademisk direktør for CBS’ Competitiveness Platform, der beskæftiger sig med at forbedre konkurrenceevne i virksomheder, organisationer og samfundet generelt. Mandag den 27. januar præsenterer han sin kommercielle agenda for Danmark på seminaret ”Never stop competing!”, der har konkurrence som omdrejningspunkt.

- Kommercialisering må ikke blive et fy-ord. Hvis vi ikke forstår konkurrence og kommercialisering rigtigt, er vi ude. Vi skal have købmandsskab i højsæde igen – for vi kan kun bevare vores velfærd, hvis vi tjener penge, siger han.

Konkurrenceevne skal måles
For at sætte konkurrenceevne i fokus igen, vil Thomas Ritter på seminaret fremlægge en metode til at måle en virksomheds kommercielle værdi: evnen til at positionere sig på et marked og opnå profitable kunderelationer.

Ud over Thomas Ritter er professor Nicolai J. Foss og den fremtrædende erhvervskvinde, direktør i TDC og nyudnævnt direktør for IT-virksomheden KMD, Eva Berneke, også på talerlisten. Nicolai J. Foss løfter sløret for planerne i CBS’ nye World Class Research Environment HOPE, som også sætter fokus på konkurrenceevne, mens Eva Berneke vil fremhæve de udfordringer virksomheder møder i konkurrence.

Arrangementet ”Never stop competing!” foregår mandag 27. januar klokken 16-17, i Kilen, Kilevej 14A, 2000 Frederiksberg. For yderligere information kontakt Thomas Ritter på telefon: 3815 2121, email: ritter@cbs.dk eller kontakt presseteamet.

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2024