CBS går ind i online undervisning

Nyheder

Fra 2014 er CBS at finde på den globale bølge af gratis online undervisning på kandidatniveau. Kurserne udbydes via portalen coursera.org, som med CBS runder 100 partneruniversiteter.

25/10/2013

Af Mikael Koldby
”Leadership in 21st century organizations”, ”Social entrepreneurship” og ”Consumer neuroscience & neuromarketing” er de tre første massive open online courses (MOOCs), som videbegærlige, digitale verdensborgere kan se frem til at få tilbudt af Copenhagen Business School (CBS). Kurserne udbydes via undervisningsportalen Coursera, som CBS netop har indgået et samarbejde med. Det oplyser rektor Per Holten-Andersen.

- Vi er gået ind i samarbejdet for at udvikle vores kompetencer som universitet og afprøve mulighederne med onlineundervisning i et forum, som rummer nogle af de bedste universiteter og business schools i verden, siger han.

Uden eksamensbevis
Coursera er et nyt initiativ, som i 2012 med amerikanske universiteter begyndte at udbyde gratis online kurser. CBS introduceres på portalen i oktober sammen med et dusin nye partneruniversiteter, der bliver en del af et selskab, som siden er vokset til 107 universiteter fra hele kloden. Portalen tilstræber ”verdensklasse” undervisning i en kombination af forelæsninger og nye pædagogiske værktøjer. Ifølge Coursera har fem millioner unikke brugere tilmeldt sig et kursus siden første halvdel af 2012. Mange snuser til det nye fænomen og langt færre har derfor gennemført et af kurserne, som endnu er uden certificering.

- Udviklingen af MOOCs er et muligt paradigmeskifte for den klassiske undervisning, vi kender, hvis det lykkes at udvikle en måde at undervise bedre og mere effektivt på – og med en certificering, siger Per Holten-Andersen og peger på tre årsager til samarbejdet:

Med eller uden facetime
For det første handler det om at ”være beredt” på nye tendenser, for det andet opbygger samarbejdet CBS’ online undervisning og giver på sigt bedre muligheder for blended learning - en kombination af online undervisning og undervisning som inkluderer facetime med underviser og medstuderende, for det tredje giver online undervisning muligheder for at udvikle et samarbejde med andre universiteter, hvor specialister fra CBS fx underviser studerende i Australien.

- Online kurser kan blive en vigtig komponent i den klassiske undervisning og måske erstatte en del af forelæsningerne og til gengæld frigøre mere tid til vejledning og flere øvelser, som kan blive det afgørende undervisningsbidrag fra universiteterne, som vi kender dem i dag, siger Per Holten-Andersen. Han vurderer, at udviklingen vil slå igennem  i løbet af de næste fem til ti år.

CBS tilbyder de første tre MOOCs i løbet af 2014, tilgængelige for alle. Planen er, at endnu to kurser følger hurtigt efter. Det er ifølge Per Holten-Andersen et mål, at studerende på CBS skal have mulighed for at vælge de første online-kurser til som en del af et blended learning-valgfag.

For flere oplysninger kontakt sekretariatsleder for uddannelse Wilber van der Meer, email wm.edu@cbs.dk, telefon 3815 3322 eller CBS' presseteam.

Sidst opdateret: Communications // 25/10/2013