Hvorfor er jeg ikke kommet ind?

CBS har modtaget ca. 8000 ansøgninger til ca. 3000 studiepladser. Derfor har vi desværre afvist mange ansøgere i år. Det gælder både i kvote 1 og kvote 2

29/07/2014

Der kan være flere grunde til, at du ikke er blevet optaget på en bacheloruddannelse på CBS. Her kan du læse om de mest almindelige:

1. Du opfylder ikke adgangskravene:
Du skal altid opfylde alle adgangskrav, uanset om du søger i kvote 1 eller kvote 2. Opfylder du ikke adgangskravene, vil du ikke blive optaget.

2. Kvote 1 – adgangskvotienten er højere end dit karaktergennemsnit:
Du vil være blevet optaget i kvote 1, hvis dit karaktergennemsnit er højere end adgangskvotienten i år. Du kan se kvotienterne for CBS’ bacheloruddannelser under Oversigt over kvotienter og studiepladser 2014

3. Kvote 2:
I kvote 2 bliver der lavet en individuel helhedsvurdering af hver ansøger, og derfor er det svært at sige, præcis hvorfor du ikke er blevet optaget. I helhedsvurderingen indgår dine karakterer og de aktiviteter, som du har lavet, efter du blev færdig med gymnasiet. På nogle uddannelser indgår også en motiveret ansøgning. Du kan læse mere om helhedsvurderingen i kvote 2 her.

Standby

Standbypladser er pladser, der kommer i spil, hvis der er mange, der siger ”nej tak” til en tilbudt studieplads. Det vil sige, at det er en form for venteliste. For at få en standbyplads skal du allerede have sat kryds i standby i din ansøgning INDEN ansøgningsfristen 5. juli. Du kan ikke søge standby efter ansøgningsfristen. Se mere om standby under At søge standby.

Ingen ledige pladser

CBS har ingen ledige studiepladser. Hvis der er ansøgere, der siger nej tak til en tilbudt studieplads, så går pladsen til de ansøgere, der har fået tilbudt en standbyplads.

Hvis du ikke vil vente til næste år med at starte på en uddannelse, så kan du undersøge om de andre universiteter har ledige studiepladser inden for de områder, der interesserer dig. Prøv også gerne at tænke ud af boksen.

Hvad kan jeg gøre for at blive optaget til næste år?

Vil du forbedre dine chancer for at blive optaget til næste år, så er det nu, du skal til at planlægge, hvordan du tilbringer det næste år, så det gavner din kvote 2-ansøgning mest mulig.

I kvote 2 lægger CBS også vægt på andre kriterier end karakterer nemlig udlandsophold, studier (der giver ECTS-point) og fuldtidsjob. Det første, du kan gøre, er derfor at undersøge, hvad der indgår i vurderingen i kvote 2. Det kan du læse mere om her.

På nogle uddannelser indgår også en motiveret ansøgning. Her er den motiverede ansøgning en vigtig del af vurderingen, og derfor er det en god idé at bruge meget tid på at skrive den. Du kan læse mere om, hvad en motiveret ansøgning kan indeholde og se hvilke uddannelser, der har motiveret ansøgning her.

Sidst opdateret: Communications // 30/07/2014