Højtstående kinesisk delegation besøger CBS

ARC vært for China Executive Leadership Programme

05/08/2010

Asia Research Centre var i slutningen af Juli vært for en delegation af højtstående kinesiske erhvervsledere i forbindelse med det efterhånden 5 år lange China Executive Leadership programme, som CBS har udviklet i samarbejde med Cambridge University. Dette års program omfattede 30 ledere fra Kinas største virksomheder, samt repræsentanter fra Centralkomiteens Organisationsafdeling, herunder senior vice minister Zhang Jinan. Programmet er et led i Kinas satsning på at udvikle deres største kinesiske virksomheder - de såkaldte "national champions" - til globale spillere på højde med de største vestlige multinationale firmaer.

Delegationen kom direkte fra et fjorten dages ophold på Cambridge University, hvor de blev undervist af fremtrædende britiske professorer og havde strategiske sessioner med CEO'erne fra vestlige multinationale virksomheder såsom Nokia, Anglo-American, BP, HSBC, Vodafone, Ernest & Young, Morgan Stanley, ect. I Danmark var delegationen på skolebænken på CBS, hvor professorerne Uffe Østergaard, Steen Thomsen og Ari Kokko, samt tidligere finans- og udenrigsminister, Mogens Lykketoft holdt oplæg om den danske og den svenske velfærdsmodel og nordisk corporate governance. Endvidere var topledelsen i A.P. Møller-Mærsk gruppen vært for en strategisk session om skibsfart, olie- og gasudvinding og Mærsks engagement i Kina. Derudover omfattede programmet reception på Københavns Rådhus og møde med indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder.

13 af de kinesiske virksomheder er på Fortune 500 listen over verdens største virksomheder. Gennem de 5 år har alle 34 kinesiske Fortune 500 virksomheder været på besøg på CBS, herunder også finansielle virksomheder som Bank of China, China Construction Bank og i denne omgang China Agricultural Bank, der lige har foretaget en IPO for over 20 milliarder amerikanske dollars.

Den danske vært for programmet, ARC centerleder Kjeld Erik Brødsgaard, udtaler at programmet giver uvurderlige kontakter til toppen i kinesisk erhvervsliv, og at det utvivlsomt vil have en yderst gavnlig effekt for dansk-kinesiske relationer.

Sidst opdateret: Communications // 17/10/2012