trosi

Tel:
E-mail: tro.si@cbs.dk
Præsentation

Thomas Roslyng Olesen er leder af Maritime Research Alliances sekretariat, som er placeret på Institut for Strategi og Innovation på Copenhagen Business School. Maritime Research Alliance er en non-profit netværksorganisation for maritime forskere i Danmark. Organisationen har 12 medlemmer: Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Copenhagen Business School, Dansk Institut for Internationale Studier, IT-Universitetet i København, Søfarts- og Polyteknisk Læreanstalt, Danmarks Søfartsmuseum, Roskilde Universitet, Svendborg Internationale Maritime Akademi, Danmarks Tekniske Universitet, Københavns Universitet og Syddansk Universitet.

Thomas' forskning har primært fokuseret på innovation, iværksætteri og arbejdsstyrkemobilitet i den maritime industri. I 2016 udgav han en bog om transformationen af dansk værftsindustri, hvor han undersøgte, hvordan kompetencerne og produktionsfaciliteterne på de lukkede skibsværfter blev taget i brug på ny efter lukningerne. Han har også udgivet artikler og rapporter om værdiskabelse i den maritime transportkæde, arbejdsstyrkemobilitet, kompetenceallokering og kompetencedestruktion samt offshore-værdikædens karakteristika.

Thomas underviser desuden i valgfaget "Strategy and Regulation In international Shipping" på BSc i International Shipping and Trade på Copenhagen Business School.

Thomas har undervist på BSc i International Shipping and Trade siden 2015. Han har tidligere også været underviser på (BSc) Global Supply Chain and Logistics Management Program (2016-2021) og på (cand. merc.) Minor in Maritime Business (2018-2021) på Copenhagen Business School.

Thomas har en kandidatgrad i historie fra Københavns Universitet (2006) og en ph.d. i historie fra Syddansk Universitet (2012). Han kom til CBS som postdoc i 2014. I 2016 blev han adjunkt, inden han i 2020 blev ansat som leder i Maritime Research Alliances sekretariatet. Han har tidligere været gæsteforsker ved Paul Bairoch Institute of Economic History ved University of Geneva i Schweiz.

Primære forskningsområder
  • Innovation
  • Iværksætteri
  • Arbejdskraftens mobilitet
  • Maritim historie
  • Maritim økonomi

Curriculum Vitae
Link til denne hjemmeside
www.cbs.dk/staff/trosi
Udvalgte publikationer
  • Dahl, M., Kringelum, L.B., Nowinská, A. & Olesen, T.R. (2023) “Trans-fur-able Resources? Strategic Responses to a Crisis in the Danish Mink-Related Ecosystem”. In S.T. Marinov & M.A. Marinov (eds.) Reconfiguration of business models and ecosystems. Decoupling and Resilience. Routledge, p. 294-314.
  • Holm, J. R., Østergaard, C. R., & Olesen, T. R. (2017): Destruction and Reallocation of Skills Following Large Company Closures. Journal of Regional Science. Vol. 57, No. 2, 3.2017, p. 245-265.
  • Olesen, T.R. & Poulsen, R.T. (2017) En krise med muligheder? Kreativ destruktion i dansk værftsindustri 1980-2013. Økonomi & Politik, 6.2017, p. 59-70
  • Olesen, T.R. (2016): Da værfterne lukkede. Transformationen af den danske værftsindustri 1975-2015. Syddansk Universitetsforlag, 375 p.
  • Olesen, T.R. (2016): Offshore Supply Industry Dynamics. Business Strategies in the Offshore Supply Industry, CBS Maritime Report, Copenhagen Business School, 40 p.
  • Olesen, T.R. (2015): Value Creation in the Maritime Chain of Transportation. The role of carriers, ports and third parties in liner and bulk shipping, CBS Maritime Report, Copenhagen Business School, 37 p.
  • Olesen, T.R. (2015): Offshore Supply Industry Dynamics. The main drivers in the energy sector and the value chain characteristics for offshore oil and gas and offshore wind, CBS Maritime Report, Copenhagen Business School, 46 p.