Syrienkonflikten - løsninger på bordet?

I Syrien er diplomati blevet prøvet. Intervention og militærløsning overvejet. Kemiske våben set som en rød streg. Og nu prøves en diplomatisk løsning igen. Men hvad er Syrien for en konflikt, og hvilke mulige løsninger ser de forskellige aktører?

Mandag, 30 september, 2013 - 13:30 to 15:00

Både interne, regionale og internationale brudflader kortlægges af panelet, så vi i debatten kan afklare, om der nu tegner sig en farbar vej ud af borgerkrigen.

Debatten arrangeres af det nyåbnede Forskningscenter for Løsning af Internationale Konflikter (CRIC). Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier (ToRS) er en af partnerne bag CRIC-samarbejdet mellem fem danske universiteter.
CRIC finansieres af det Strategiske Forskningsråd og er placeret på Institut for Statskundskab ved KU. Centeret fokuserer på ikke-militære virkemidler i konfliktløsning, med Levanten og Afrikas Horn som geografisk fokus.

Deltagere og oplæg

Professor Dietrich Jung, CRIC/SDU
’Syrien Al-Asad’: Moderne stat eller familie projekt?

Professor Jakob Skovgaard-Petersen, CRIC/ToRS
Syriens politiske opposition

Seniorforsker Helle Malmvig, DIIS/SOAS
Kan spoilers blive konfliktløsere: De regionale magter og Syrien

Adjunkt Rasmus Christian Elling, ToRS
Iran og Syrien: En fælles løsning?

Professor Ole Wæver, CRIC/KU
Syriens skæbne: Handlinger og ikke-handlinger i den post-amerikanske verdensorden

Professor MSO Anna Leander, CRIC/CBS
Teknologisk ekspertise i den syriske krise: Politikken om sarin gas angrebet