Finanskrisen får taget temperaturen

International Risk Management Conference har fem gange før samlet førende forskere og erhvervsledere i byer verden over. For første gang er Danmark mødested for den vigtige, internationale konference. CBS er vært.

20/06/2013

Risiko og usikkerhed er nogle af nutidens mest betydningsfulde udfordringer. Til konferencen møder erhvervslivet videnskaben og omvendt. Sammen undersøger de, hvordan finansielle markedsrisici påvirker virksomheder og nationer med henblik på at se nye veje og muligheder.

Markedsforhold aktualiserer konference
Torben Juul Andersen, der er professor ved Institut for Strategi og Globalisering på CBS, har været med til at arrangere konferencen. Han ser frem til, at førende fagfolk fra hele verden inden for finansiering, økonomi og strategi mødes på CBS til diskussioner med erhvervslivet om håndtering af nutidens usikre markedsforhold:

- Konferencen giver en enestående mulighed for at tolke finanskrisen og erhvervslivets håndtering af de økonomiske udfordringer set gennem øjnene af prominente internationale forskere. Konferencen afholdes også på et meget vigtigt tidspunkt. I EU er man i færd med at udforme den fremtidige struktur for bankregulering i Europa. Vi er meget opmærksomme på, at talerne er knyttet til højaktuelle udfordringer, siger Torben Juul Andersen og henviser til Mario Navas deltagelse.

Mario Nava er kontorchef i EU-Kommissionens finansielle institutioner. Han vil fortælle om de planlagte tiltag i forbindelse med regulering af den europæiske banksektor. Nationalbankdirektør Lars Rohde vil også kommentere på situationen.

Mission om forskningsudbytte
Konferencens mission er at sætte ny indsigt fra forskning inden for finansiering, økonomi og strategisk ledelse i spil i en aktuel kontekst. ”Vedvarende finansiel stabilitet” og ”Nutidige udfordringer inden for risikostyring og ledelse” er de to hovedtemaer, som forskerne belyser og diskuterer med ledere i f.eks. Danske Bank, Carlsberg, Nordea og LEGO. Professor Richard A. Bettis fra UNC – Chapel Hill (USA) vil f.eks. fortælle om, hvordan erhvervsledere kan håndtere usikre forretningsmuligheder til deres fordel, og professor Hersh Shefrin fra Santa Clara University (USA) vil åbne diskussionen om, hvordan menneskelig adfærd forårsager finansielle kriser. Konferencen afholdes d. 24.-25. juni på CBS på Solbjerg Plads.

Professor Torben Juul Andersen kan være behjælpelig med yderligere information om International Risk Management Conference. Han træffes på ta.smg@cbs.dk og 5346 2288.

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2024