Hørt - Helsingør

Verdensklasseforskning fortalt i nye rammer. Fem internationalt anerkendte forskere fra hele regionen møder publikum på Kulturværftet i Helsingør. Her fortæller de om deres passion for vidt forskellige videnskabelige emner. Forskerne har bare 16 minutter til rådighed, og ind imellem oplæggene byder aftenen på musikalske indslag kurateret af den elektroniske festival Strøm. Du kan se frem til at møde Jane Hvolbæk, Birger Thorsteinsson, Ove Kaj Pedersen og Vibeke Backer foruden Peter Lund Madsen, som er den saglige og underholdende vært.

Torsdag, 23 maj, 2013 - 19:30 to 22:15

Dr.med. Peter Lund Madsen, bedre kendt som HjerneMadsen, har blandt andet modtaget Rosenkjærprisen for sin videnskabsformidling og siger ”At blive klogere på verden er en af de vigtigste ting, vi mennesker kan foretage os”. På Kulturværftet vil han både øse af sin hjerne(forskning) og være aftenens vært.

Birger Thorsteinsson, professor ved Københavns Universitet og overlæge ved Nordsjællands Hospital, har over 30 års forskning i lavt blodsukker og diabetes bag sig. Han vil fortælle om hypoglykæmi ved type 1 diabetes – og har lovet at det bliver oversat til dansk.

Jane Hvolbæk Nielsen er institutdirektør og Professor ved DTU Fysik, hvor hun blandt andet forsker i nanopartiklers struktur og deres nytte som katalysatorer.

Professor, og leder af lungemedicinsk forskningsenhed på Bispebjerg hospital, Vibeke Backer, har modtaget Global Excellence for sin forskning i sport og astma og vil øse af sin viden.

Ove K. Pedersen er professor i komparativ politisk økonomi ved CBS, rådgiver flere regeringer og holder forelæsninger i USA, Europa og Asien. Han forsker i politik og sammenligner udviklingen i forskellige landes velfærdstater. Hans oplæg vil handle om, hvordan den danske velfærdsstat er under forandring og hvorfor.

DJ Thomas Knak´s musik udspringer af lyde som for det meste ubemærket fylder vores liv. Samplinger af hverdagens naturlige og kunstige frembragte lydbillede sættes i rytmiske og melodiske systemer. De oprindelige optagelser anes kun i den endelige præsentation. Det er aldrig meningen at gengive 1:1, men nærmere at låne mikro-sekvenser og sætte i ny kontekst, som en art elektronisk patchwork mini-symfoni flettet sammen af lige dele gengivelse af hverdag og den frihed der ligger i at kunne sakse sig igennem musikhistoriens bagkatalog. Sammen med de visuelle og live manipulerende styrmand, VJ Casper Øbro gives der eksempler på hvordan lyd og billeder kan spejle sig i hinanden.

Sidst opdateret: Communications // 03/02/2015