CBS stifter international pris til de største forskertalenter i finansiering

De største internationale forskertalenter inden for finansiering er inviteret til København for at blive hædret til Top Finance Graduate Award.

15/05/2013

Center for Finansielle Friktioner (FRIC) har stiftet en ny international pris for de mest lovende, unge finansforskere. Prisen har fået navnet Top Finance Graduate Award, og den første overrækkelse finder sted 31. maj, hvor forskertalenter fra prominente universiteter som Harvard, Berkeley, Stanford, Chicago og HEC besøger CBS.

- Det er vores ambition at etablere et netværk for de yngste, dygtigste og mest produktive forskere i finansiering og sætte CBS på verdenskortet, siger professor Lasse Heje Pedersen, som har taget initiativet til Top Finance Graduate Award inspireret af Review of Economic Studies pris til lovende unge økonomer. Begivenheden er gjort økonomisk muligt med støtte fra Danmarks Nationalbank.

Den eneste pris
Ifølge Lasse Heje Pedersen findes der ingen tilsvarende pris internationalt. Ideen har derfor vakt begejstring i miljøet for forskning i finansiering, og der er ingen problemer med at tiltrække nogle af de meste fremtrædende forskere til panelet, som udvælger prisvinderne. Panelet tæller Nicholas Barberis fra Yale University, Patrick Bolton fra Columbia University, John Campbell fra Harvard, og Darrell Duffie fra Stanford University og Toby Moskowitz fra Chicago.

Der er udvalgt fem ph.d.-studerende, som er ved at lægge sidste hånd på deres forskning. De bliver alle færdige til sommer og har allerede fået job på førende universiteter. Hver af de fem ph.d.-studerende modtager ud over æren en pengepræmie.

- Missionen med Top Finance Graduate Award er at give talenterne et forum, hvor de kan præsentere deres forskning, inspirere andre og over et par dage med sociale aktiviteter at lære hinanden og CBS’s forskere at kende. Det giver mulighed for ideer til forskning, som opstår i mødet mellem talentfulde finanshjerner, siger Lasse Heje Pedersen.

For flere oplysninger kontakt pressekonsulent Mikael Koldby, mail: mk.ea@cbs.dk

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2024